Kanta-Häme Humppila

Humppila sai museorautateille uuden asemarakennuksen – Rakennus kuljetettiin Kokkolasta asti

Museorautatieyhdistys osti valtiolta 115 vuotta vanhan asemarakennuksen.
Teppo Niemi (vas.) ja Jyrki Längman työskentelivät talkoolaisina uuden pysäkkirakennuksen saamiseksi Humppilaan. Vielä keskiviikkona rakennuksen siirrossa riitti ongelmia, mutta torstaina rakennus pitäisi olla oikealla paikallaan kivijalan päällä. Kuva: Lassi Puhtimäki

Siinä se lepäili keskiviikkona Humppilan rautateiden päällä: vuonna 1903 rakennettu kokkolalainen pysäkkirakennus.

Rakennus matkasi 400 kilometriä ja melkein vuorokauden Riipan kylästä Humppilaan.

Matka meni hyvin, mutta kun edessä oli enää parikymmentä metriä määränpäähän, asema jumittui kiskojen päälle.

Ongelmia tuottivat esimerkiksi rakennuksen arvioitua suurempi paino ja rakennusta kannattelevan teräspalkin vääntyminen.

Keskiviikkoilta sujuikin rakennuksen ostaneelta Museorautatieyhdistykseltä ongelmia ratkoessa.

– Tässä palaa rahaa, tuumasi yhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine.

Ongelmista huolimatta keskiviikko oli Museorautatieyhdistykselle odotusten täyttymys.

Noin vuosi sitten Liikennevirasto tarjosi yhdistykselle vanhaa Riipan asemarakennusta halvalla.

Vastaavanlaisia platformskjul-rakennustyyppiä edustavia pysäkkirakennuksia oli valtion omistuksessa enää tasan yksi. Muut oli jo myyty yksityisille.

Yhdistyksessä tiedettiin, että Riipan asema olisi juuri sopiva Humppilaan. Se on tarpeeksi iso palveluiden kehittämiseen, mutta kuitenkin tarpeeksi pieni kuljetettavaksi yhtenä kappaleena Keski-Pohjanmaalta Hämeeseen.

Marko Laineen mukaan tilaisuus oli “once in a lifetime”, johon oli tartuttava.

– Päätimme, että Humppilan asemanseutua ja palveluita on aika kehittää. Kevään aikana remontoimme Riipan asemarakennuksen 1950-luvun henkeen. Haluamme asemalle myös kesäkahvilan ja näyttelytilan. Näin kehitämme koko Humppilaa ja museorautateitä.

On selvää, että uuden aseman rakentaminen olisi tullut halvemmaksi.

Vaikka Riipan asemarakennus maksoi vain 5 000 euroa, rakennuksen nostovalmisteluille ja kuljetukselle tuli hintaa noin 25 000 euroa. Lisäkustannuksia tulee palkatuista työmiehistä, siirtohankkeen lykkääntymisestä ja viimemetreillä koituneista ongelmista.

Raha ei kuitenkaan tässä hankkeessa ratkaise. Laine painottaa historian ja tarinoiden merkitystä.

– 1900-luvun alussa rakennettu asema on juuri sopiva Museorautatieyhdistykselle. Uudella rakennuksella ei olisi tarinaa.

Työ asemarakennuksen parissa jatkuu vielä pitkään, ja rakennus saadaan kivijalan päälle todennäköisesti vasta tänään torstaina.

Kun Humppilan asema on valmis, yhdistys kääntää katseensa Jokioisten asemaan.

– Haluamme yhdistää nykyisen Jokioisten aseman ja vanhan Humppilan aseman yhdeksi kokonaisuudeksi. Se tapahtuu kuitenkin vasta vuosien päästä. HäSa

Humppilan uusi asemarakennus

Entinen Riipan asema Kokkolassa.

Rakennettu vuonna 1903.

Ollut pois asemakäytöstä 1970-luvulta saakka.

Mitä asemalle tulee?

Konttori ja asiakkaiden odotustila

Näyttelytila

Kesäkahvila