Kanta-Häme

Huonekalujen markkinointi kuluttaja-asiamiehen syynin alla: Jyskille uhkasakko harhaanjohtavasta tarjousmarkkinoinnista

Kuluttaja-asiamies on määrännyt huonekaluketju Jysk oy:lle kiellon harhaanjohtavasta tarjousmarkkinoinnista.

Jysk ei ole kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan luopunut harhaanjohtavasta tarjousmarkkinoinnista kuluttaja-asiamieheltä saamastaan ohjeistuksesta huolimatta. Kiellon tehosteeksi on asetettu 100 000 euron uhkasakko.

Tiedotteessa todetaan, että kuluttajien kannalta on hyvä, että hintakilpailu toimii ja tuotteita saa alennuksella.

Harhaanjohtava markkinointi hämärtää kuitenkin kuluttajien käsitystä siitä, mikä on kaupan normaali hintataso ja miten suuri mainostettu alennus todellisuudessa on.

Tarjouksen sijaan pitäisi puhua normaalihinnasta, jos tuotetta myydään jatkuvasti kyseisellä hinnalla, tai sitä ei ole koskaan myyty hinnalla, josta alennus on laskettu.

 

Jysk on kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteen mukaan markkinoinnissaan esittänyt väitteitä siitä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain lyhyen rajoitetun ajan.

Tosiasiassa samaa tuotetta on myyty samaan tai lähes samaan alennetuksi ilmoitettuun hintaan yhtäjaksoisesti kuukaudesta toiseen.

Tuotetta on markkinoitu toistuvasti uusilla määräaikaisilla tarjouksilla heti edellisen määräaikaisen tarjouskampanjan päätyttyä.

Kuluttaja-asiamiehen tarkastelemana kuuden kuukauden jaksona elokuusta 2017 helmikuuhun 2018 oli esimerkiksi tiettyä sijauspatjaa markkinoitu määräajoin voimassaolevin tarjouksin 21 kertaa peräkkäin niin, että uusi tarjous on tullut voimaan välittömästi tai lähes välittömästi edellisen tarjouksen päättymisen jälkeen.

Yhtiön markkinoinnissa on käytetty tyypillisiä alennettuun hintaan viittaavia prosentti-ilmaisuja, vertailuhintoja ja muita alennettuun hintaan viittaavia ilmaisuja. Tällaiset ilmaisut ovat omiaan luomaan kuluttajalle käsityksen alennetuista hinnoista.

 

Kuluttaja-asiamies on seurannut huonekalualan markkinointia tehostetusti elokuusta 2016 lähtien. Vaikka yksittäisille yrityksille on määrätty kieltoja, seuranta on osoittanut, että huonekalujen markkinoinnissa käytetään yhä alennuksiin viittaavia perättömiä ilmaisuja. – Viemme harhaanjohtavaa tarjousmarkkinointia koskevat asiat määrätietoisesti markkinaoikeuteen, jotta markkinat toimivat reilusti sekä kuluttajien että kilpailun näkökulmasta, linjaa kuluttaja-asiamies Antti Neimala.

Kuluttaja-asiamies voi itse määrätä kiellon asiassa, joka ei ole lain soveltamisen kannalta tai muuten merkitykseltään huomattava. Kielto raukeaa, jos yritys ilmoittaa annetussa määräajassa vastustavansa kiellon määräämistä.

Tämän jälkeen kieltoasian ratkaisee markkinaoikeus kuluttaja-asiamiehen tekemän hakemuksen perusteella.

 

Päivän lehti

23.1.2020