Kanta-Häme

Hymiö paljastaa hygienian

Mitä turvallisempi ruoka, sitä leveämpi hymy.

Tässä yksinkertaisuudessaan Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran Oiva-järjestelmä, joka on ollut käytössä noin puolitoista vuotta.

Hämeenlinnan suurkunnan alueella elintarvikehygienia on valtaosin hyvällä mallilla. Korkeimman oivallinen-arvosanan sekä sen tuoman leveimmän hymyn on saanut yli 35 prosenttia alueen keittiöistä ja elintarvikeyrityksistä.

Toiseksi korkein hyvä-arvosana on puolestaan 63 prosentilla.

Oiva-järjestelmässä hymynaama kertoo, kuinka hyvin kyseinen ravintola tai elintarvikkeita välittävä yhtiö hoitaa hygieniaa ja alan lakeja.

Vuoden 2013 toukokuusta lähtien kuntien terveysviranomaiset alkoivat tarkastustensa yhteydessä antaa hymiöitä, joiden avulla kuluttajat voivat arvioida elintarvikkeiden huolellista ja turvallista käsittelyä.

Taustalla on Eviran määräys.

Tiedot julkisia

Terveystarkistusten tuloksista tuli julkisia tietoja Eviran uudistuksen myötä, ja terveystarkistusten tiedot voi kuka tahansa lukea internetistä. Yrityksen on myös pidettävä todistus nähtävillä toimipisteissään.

Julkisuuden tarkoituksena on osaltaan painostaa yrityksiä pitämään itse huolta työpisteidensä asiallisesta hygieniasta ja turvallisuudesta.

– Pidän julkisuutta hyvänä tämän järjestelmän kannalta, toteaa Hämeenlinnan kaupungin terveysjohtaja Juha Lahti.

Omavalvonnassa puutteita

Hämeenlinnan suurkunnan alueella on vuoden 2013 toukokuun jälkeen tehty terveystarkastus vajaaseen 290 ravintolaan, elintarvikemyymälään tai keittiöön.

Kaupungin tai kaupungin omistaman Linnan Aterian keittiöistä suurimmalla osalla on korkein arvosana.

Terveystarkastaja Sanna Tuomen mukaan Hämeenlinnan alueella otetaan yleinen puhtaanapito ja keittiöiden työskentelytilat ovat pääsääntöisesti hyvällä mallilla.

– Ne yritykset, jotka yrittävät pitää elintarviketurvallisuuden kunnossa, yrittävät tosissaan, Tuomi sanoo.

Eniten puutteita alalla on kuitenkin omavalvontasuunnitelmien ylläpidossa. Tuomen mukaan monelta on jäänyt korkein arvosana saamatta juuri omavalvonnan puutteiden takia.

Kolmella yrityksellä on tällä hetkellä Eviran palvelun mukaan ”korjattavaa”-arvio. Terveysjohtaja Juha Lahden mukaan kaikille korjauskehotuksen saaneille kohteille järjestetään jälkitarkastus, jossa katsotaan, että kehotukset on hoidettu kuntoon.

Huono-arvosanaa ei ole annettu yhdellekään hämeenlinnalaisyritykselle. Ensimmäisen Oiva-arviovuoden jälkeen huono arvosana oli Suomessa annettu 1,1 prosentille tarkastuskohteista.

Hymyjä hamuillaan

Hämeenlinnassa terveystarkastajat tekevät tarkastuksia yrityksiin oman riskiarviointinsa pohjalta. Usein käydään terveysjohtaja Juha Lahden mukaan esimerkiksi kohteissa, joissa asiakasvirrat ovat suuret.

– Tarkastus saattaa olla useita kertoja vuodessa, mutta joissain kohteissa ei välttämättä käydä vuoden aikana ollenkaan. Kohteen valvontahistoria myös vaikuttaa, Lahti kertoo.

Lahden mukaan jotkut yrittäjät ovat jopa pyytäneet terveystarkastajia käymään uudestaan, mikäli heidän kohteensa on aiemmassa tarkastuksessa saanut oivallisen arvion sijaan pelkästään hyvän.

– Ohjeistuksissamme hyvä arvosana on jo sinänsä hyvä. Pelkästään hymyn leventäminen ei tarkoita sitä, että tekisimme uusintatarkastuksen, hän toteaa.

Tämän vuoden aikana Oiva-hymyarvio pyritään julkistamaan kaikille elintarvikealan toimijoille. (HäSa)

Hämeenlinnan seudun ravitsemusalan liikkeiden Oiva-hymyluokituksen näkee osoitteesta www.oivahymy.fi.