Kanta-Häme

Hymynaama kertoo hygieenisyydestä

Terveystarkastajat ovat vierailleet Tiiriössä sijaitsevassa Cornerclubissa kolmesti kesän aikana.

Elokuussa tehdyssä tarkastuksessa ravintola-keilahalli sai parhaan arvosanan uudessa Oiva-järjestelmässä, jolla elintarvikkeita käsittelevät yritykset arvostellaan.

Yrityksen hygieniataso ja tuotteiden turvallisuus ilmaistaan hymynaamoilla, joiden merkitys vaihtelee huonosta oivalliseen. Heikoimman yksittäisen osa-alueen tulos määrittää tarkastuksen kokonaisarvosanan.

”Tarkastus puuttuu epäolennaisuuksiin”

Kahdessa aiemmassa tarkastuksessa Cornerclubista löytyi korjattavaa mm. omavalvontasuunnitelmassa, työvälineiden kunnossa, käsienpesupisteen varustuksessa sekä elintarvikkeiden säilytyslämpötiloissa ja seurannassa.

– Sanomista tuli siitä, ettei hattu peittänyt kokin silmäkulman lävistystä sekä käsienpesualtaassa lionneesta kattilasta, kertoo Cornerclubin omistavan Metsko oy:n toimitusjohtaja Kari Tolppa.

Arviointia on valtakunnallisesti kritisoitu siitä, että tulosten koetaan määräytyvän kevyin ja toisinaan epäloogisin perustein. Myös Tolpan mielestä tarkastuksissa puututaan epäolennaisuuksiin.

Cornerclub sai kahdella ensimmäisellä kerralla yhtä lukuun ottamatta ”hyvän” tai ”oivallisen” kaikista seitsemästä arvostelukriteeristä.

– Meillä on 12 neliön keittiö, johon pitäisi mahduttaa kolme eri pesuallasta. Eihän yksi likoava kattila tarkoita, että kaikki valmistettu ruoka on epähygieenistä!

Raportit asiakkaiden nähtäville

Ensi vuoden alusta lähtien yritysten pitää sijoittaa tarkastusraportti kaikkien nähtäville sisäänkäynnin yhteyteen. Tolppa epäilee asiakkaiden tekevän liioiteltuja johtopäätöksiä raportin hymynaamoista.

– Asiakas voi helposti olettaa, että naama ilman hymyä tarkoittaa, että paikassa tarjotaan huonoa ruokaa.

Oiva-raportit ovat jo nyt kaikkien tarkasteltavissa internetissä. Cornerclubissa asiakkaat saavat halutessaan nähdä raportit kassalla.

– Kukaan ei ole vielä pyytänyt. (HäSa)

Päivän lehti

4.6.2020