Kanta-Häme

Hyödy paljain jaloin kävelystä

1 Paljain jaloin liikkuvilla kansoilla on tutkimusten mukaan vähemmän jalkaongelmia kuin kansoilla, jotka käyttävät kenkiä. Jos kengät ovat aina jalassa, jalkaterän lihaksisto ei pääse kehittymään ja jalan kuormitus on yksipuolista, kertoo jalkaterapian opettaja Elina Hurtta Metropoliasta. Paljain jaloin voi välttyä vasaravarpailta ja vaivaisenluilta. Suomalaisten jalkaterä on usein etuosasta leveä ja jää kengässä ahtaalle. Myös sukka pitää valita jalan koon mukaan, jotta se ei vedä varpaita virheasentoon.

2 Jalkaterän virheasento voi säteillä haitallisesti jopa selkään ja niskaan asti. Paljain jaloin kävely parhaimmillaan lieventää tai jopa korjaa yksipuolisesta kuormituksesta tai vääränlaisesta kengästä johtuvia virheasentoja. Jalkaterän ja säären oikeanlaista asentoa tukevat lihakset pääsevät toimimaan aktiivisesti.

3 Luonnollinen iskunvaimennus tehostuu paljain jaloin kävellessä. Askellus muuttuu kanta-askelluksen sijaan kuormittamaan koko jalkaterää. Alaraajojen verenkierto vilkastuu ja suonenvedot voivat vähentyä.

4 Paljain jaloin kävely tukee lapsen jalkaterän lihaksiston monipuolista kehitystä. Lapsen nilkat ovat vahvat ja jalkaterät joustavat ja liikkuvat, joten terve jalkaterä ei todennäköisesti tarvitse kenkien antamaa tukea.

5 Kesällä on hyvä antaa jalan hengittää. Jalkojen iho ja kynnet joutuvat koville talven aikana. Koko ajan umpinaisen kengän ja sukan suojissa oleviin kynsiin voi tulla herkästi tulehduksia. Hyvä vaihtoehto paljain jaloin kävelylle ovat paljasjalkakengät, joita on saatavissa monessa eri paksuudessa.

Jenni Räinä

Päivän lehti

29.11.2020

Fingerpori

comic