Kanta-Häme

Hyvä netti-imago voi poikia työpaikan

Useimmat yritykset toimivat aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, ja yritysten sisällä imagonrakennusta ja näkyvyyden lisäämistä esimerkiksi Facebook -päivitysten suhteen mietitään jatkuvasti.

Minkälaista hyötyä sosiaalisesta mediasta voi olla työnhakijalle, rekrytointipalvelu Sihdin brand and digital manager Maria Rajakallio?

– Maailma on verkottunut, joten verkossa ovat sekä rekrytoijat että työnhakijat. Sosiaalisen median avulla voi olla helpommin yhteydessä työnantajiin, verkostoitua sekä saada työhakemuksestaan yksilöllisen ja muista erottuvan.

Ota yhteyttä

Rajakallio itse havahtui sosiaalisen median mahdollisuuksiin tehdessään diplomityötä yliopiston opiskelijamarkkinoinnista tuleville opiskelijoille. Silloin ely-keskuksessa aukesi työtehtävä, jossa oli määrä kartoittaa sosiaalisen median mahdollisuuksia erityisesti nuorten työllistämisessä.

Sittemmin nainen on kiertänyt niin ely-keskuksen, TE-keskuksen kuin yliopistojen järjestämissä tilaisuuksissa kertomassa, millä tavalla somen voi valjastaa myös työnhaun tarpeisiin.

– Kannattaa hakeutua sellaisiin verkon ympyröihin, joissa keskustellaan oman ammatin ja työtä koskevien kiinnostuksen kohteiden ympärillä. Myös suora yhteydenotto potentiaaliseen työnantajaan kannattaa aina. Jos pyyntöön ei vastattaisikaan, ei siinä mitään menetä, Rajakallio muistuttaa.

Päijät-Hämeen työ- ja elinkeinotoimiston johtava työvoimaneuvoja Maarit Ahomäki suhtautuu suoraan kontaktointiin esimerkiksi Facebookissa epäillen.

Ahomäen mukaan se, kuinka tarkasti somen mahdollisuuksista työnhakijalle kerrotaan, riippuu niin työnhakijan kuin työvoimaneuvojankin kiinnostuksesta aiheeseen.

– Ohjeistamme kyllä seuraamaan yrityksiä myös verkon välityksellä, mutta tyhjentävä ohjeistus sosiaaliseen mediaan tuntuu aika mahdottomalta. En usko, että tämäntapainen työnhaku laajassa mittakaavassa on edes mahdollista, ja luottaisinkin ennemmin oikeisiin ja virallisiin hakukanaviin, eli esimerkiksi yritysten rekrytointisivuihin.

Voita ujoutesi

Rajakallion mukaan työvoimatoimisto järjestää kyllä koulutusta työnhakuun, mutta ongelmana on usein se, ettei tieto aina välttämättä tavoita työtä tarvitsevia.

Ainakin Suomessa opastaminen työnhakuun sosiaalisessa mediassa tuntuu ainakin toistaiseksi olevan lähinnä yritysten ja konsulttien harteilla.

– Kansainvälisesti vertailtuna suomalaisilla on vielä opittavaa. Suomalaiset tekevät verrattaen harvoin työnhakuvideoita, ja kai se tyypillisenä luonteenpiirteenä pidetty ujous näkyy myös tässä. Perinteisessä työnhaussa ei ole mitään vikaa, mutta jos haluaa jäädä mieleen, kannattaa olla aktiivinen myös verkossa.

Erityisesti yliopistokoulutettujen, myynnin, markkinoinnin ja it-alan ihmisten ei kannata Rajakallion mukaan jättää sosiaalista mediaa käyttämättä.

– Mitä luovempi oma ala on, sitä parempia mahdollisuuksia työnhakijalla on esitellä omaa osaamistaan. Jos osaa vaikkapa räpätä, parhaiten sen voi osoittaa videoidulla työhakemuksella. Käsityöläiset tai taiteilijat voivat parhaiten esitellä töitään visuaalisissa portfolioissa. (HäSa)

Päivän lehti

30.3.2020