Kanta-Häme

Hyvä siivoussopimus ei lakaise roskia maton alle

Kodinhoitohuoneen ovesta kurkistaa punaposkinen pikkutyttö. Sitten toinen ja kolmas. Kolmikon perässä tulee äiti, joka on töiden päälle hakenut perheen tyttäret päiväkodista. Isoveli on koulussa ja isä töissä.

Koska tänään on siivouspäivä, perheen naisväkeä on vastassa siivouspalveluyrittäjä Nina Ristimäki.

– Imuri meinaa sanoa sopimuksen irti.

– Ei ihme. Onhan sillä imurointikilometrejä takana jo satoja, perheen äiti Heini Länkimäki naurahtaa.

Länkimäen nelilapsisessa perheessä siivooja on käynyt kerran kuukaudessa siitä lähtien, kun tyttäristä keskimmäinen syntyi.

– Kun vanhemmat tekevät useampaa työtä, kuskataan lapsia harrastuksiin ja opiskellaankin vielä töiden ohessa, siivouspalvelun käyttö helpottaa arkea, Heini Länkimäki sanoo.

Hän ei antaisi siivousapua pois ”mistään hinnasta”.

– Monesta muusta turhemmasta luopuisin kuin tästä kotiavusta. Kotitalousvähennys on hieno lisä palveluun, jota käyttäisimme muutenkin.

Pikkulapsiperheessä siivoamista riittää avusta huolimatta.

– Mutta siivoojan käyntien väliaikoina selviää imuroinnilla, vessanpesulla ja pyykinpesulla eikä koko ajan tarvitse olla huono omatunto, kun ei jaksa eikä ehdi siivota kunnolla.

Uudessa isohkossa omakotitalossa asuva lapsiperhe, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, on tyypillinen seinäjokelaisen siivouspalveluyrittäjä Nina Ristimäen asiakas.

– Yleisin siivouspalvelu on säännöllinen siivous, joka tarkoittaa kahta siivouskertaa kuukaudessa. Seuraavaksi eniten käytetään Kerran kuukaudessa -siivouspalvelua.

Lisäksi ostetaan lisäpalveluita, kuten ikkunanpesua, uunin ja mikron puhdistusta, saunan pesua tai pesuhuoneen laattojen tehopesua.

Siivouspalveluala on hinnoittelukäytännöiltään kirjava. Ristimäki neuvookin siivouspalvelua harkitsevaa olemaan tarkkana erityisesti hinnoittelun suhteen.

– Esimerkiksi arvonlisäverotonta nollahintaa ei saisi kuluttajalle edes ilmoittaa, silti siivous­hinnat kerrotaan usein ilman alv:a tai alkaen-hintoina. Silloin tuntihinta vaikuttaa edullisemmalta kuin se oikeasti on.

Siksi ennen kuin allekirjoittaa siivoussopimuksen, asiakkaan kannattaa lukea myös se sopimuksen pienimmällä präntätty teksti ja selvittää, mikä on palvelun todellinen hinta.

Hintaan saattavat lopulta vaikuttaa esimerkiksi lemmikkieläimet, kilometrikorvaukset, siivousvälineet tai pesuaineet.

– Vertailukelpoisin tieto on se siivouksen tuntihinta, joka pitää sisällään kaiken, Ristimäki sanoo.

Kirjallinen palvelusopimus asiakkaan ja siivousyrittäjän välillä on tärkeä molemmin puolin.

– Sopimuksessa sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa, mitä siivouspakettiin kuuluu ja mitä siihen ei kuulu.

Siivousalan yrittäjä korostaa myös siivoustakuun merkitystä silloin, kun tulee erimielisyyksiä siivouksen laadusta.

– Jos jälki ei ole asiakkaan mielestä tarpeeksi hyvä, on siivottava uusiksi. Ammattitaitoisen siivoojan pitää pystyä siivoamaan paremmin tai ainakin yhtä hyvin kuin asiakkaan. (LM–HäSa)

Marja-Riitta Vuorela

Päivän lehti

9.4.2020