Kanta-Häme

Hyvästit vanhalle Rautarouvalle – Maisemaa halkoo nyt uusi voimajohto

Suomen vanhimman voimajohdon uusiminen on nyt loppusuoralla.
Rautarouva Minkiön asemalta Humppilaan päin. Arkistokuva. Kuva: Lassi Puhtimäki
Rautarouva Minkiön asemalta Humppilaan päin. Arkistokuva. Kuva: Lassi Puhtimäki

Ensimmäinen Suomen valtion rakennuttama voimajohto eli Rautarouva on saatu nyt lähes kokonaan uusittua.

Hieman yli kaksivuotinen kantaverkkoyhtiö Fingridin suurhanke on loppusuoralla. Haasteellisin osio eli Iso-Hennan ylitys saatiin valmiiksi lokakuun lopussa.

Iso-Hennan kohdalla vanha voimalinja purettiin ja tilalle rakennettiin Rautarouva II. Ylitys tehtiin neljän sähköistetyn junaraiteen ja Lahden moottoritien yli.

Ylityksestä vastasivat Empower yhdessä Fingridin kanssa ja työt tehtiin yöaikaan.

Kesäkuussa 2016 rautarouvasta valmistui 78 kilometrin pituinen voimajohtolinja Hausjärven Hikiän ja Forssan välillä. Forssasta voimalinjoja uusittiin edelleen länteen, Jokioisista Liedon suuntaan.

Hankkeessa vanhaa 110 kilovoltin voimajohtoa uusitaan siirtokyvyltään tehokkaammaksi 400 ja 110 kilovoltin yhteisrakenteiseksi johdoksi. Voimajohtolinjaa on korjattu uusilla perustuksilla, pylväillä ja johtimilla.

Rautarouva on Suomen kantaverkon vanhin osa. Se otettiin käyttöön vuonna 1929.

Rautarouva yhdisti valmistuttuaan Imatran vesivoimalaitoksen Viipuriin sekä Hikiän kautta Turkuun ja Hikiältä Helsinkiin. Johtojen yhteispituus oli aikanaan huimat 563 kilometriä.