Hyvinvointikeskus vie Iittalan kehitystä eteenpäin

Hyvinvointikeskuksen hankkeessa ja koko Iittalan kehittämisessä otettiin maanantaina tärkeä askel, kun osapuolten välinen aiesopimus allekirjoitettiin Hämeenlinnassa.
Tärkeimmät sopimuskumppanit ovat Hämeenlinnan kaupunki, Hämeenlinnan vanhusten asuntosäätiö ja Fiskars Home Oy Ab.
Hyvinvointikeskus akuutti asia
– Hyvinvointikeskus on akuutti asia, koska Iittalan vanhainkodin käyttöikä alkaa olla lopussa, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo sanoo.
Mutta kyse ei ole pelkästä vanhuksille ja myös muille sukupolville suunnatusta keskuksesta. Isosuo korostaa, että Iittalaa halutaan kehittää myös kaupunkikuvallisesti.
– Tässä haetaan Iittalan uutta tulemista, Isosuo sanoo.
Ari Räsänen Linnan Kehitys oy:stä näkee, että Iittalassa voisi vuonna 2030 olla 4 000 asukasta. Nykyään koko entisen Kalvolan alueella asuu noin 3 500 ihmistä.
Puoli miljoonaa kävijää
– Tavoitteena on lisäksi, että Iittalassa olisi vuonna 2030 puoli miljoonaa kävijää vuodessa ja 150 uutta yritystä.
Räsänen huomauttaa, että nykyään Lasimäellä on 160 000 kävijää vuodessa, ja kun lasketaan mukaan myös Naivistikeskuksen ja urheilutapahtumien yleisöt, väkeä käy 200 000 henkeä vuodessa.
Räsänen korostaa, että hyvinvointikeskuksen yhteyteen on tarkoitus saada paljon muutakin elämää. Vanhuksia ei haluta eristää omaan yksikköönsä.
On mietitty esimerkiksi kirjaston siirtoa ja naivistikeskuksen laajentamista hyvinvointikeskuksen yhteyteen. Joka tapauksessa hyvinvointikeskuksen tiloihin tehdään tiloja yrityksiä, kuten lounaspaikkaa, varten.
Fiskars mukana kehittämässä Iittalaa
Fiskars Homen toimitusjohtaja Teemu Kangas-Kärki sanoo, että yritys on mielellään mukana Iittalan ympäristön kehittämisessä. Fiskars Home omistaa tontin, jolle hyvinvointikeskus rakennetaan.
– Haluamme Iittalaan lisää kävijöitä. Toivomme, että ihmiset näkisivät, miten käsityövaltaista lasin tekeminen on, Kangas-Kärki sanoo.
Iittalan kehittyminen on hänen mukaansa tärkeätä siinäkin mielessä, että yhtiö saisi tulevaisuudessakin työvoimaa.
– Olemme investoineet paljon lasitehtaaseen. Se kuvaa luottamustamme Iittalan kehittymiseen.
Lasin pitäisi näkyä
Hyvinvointikeskuksen suunnittelusta on meneillään arkkitehtuurikilpailu. Juha Isosuo toivoo, että suunnittelijat ottaisivat huomioon sen, että kyse on lasipaikkakunnasta.
– Iittalassa lasin pitäisi näkyä. Keskuksen seinään voisi tulla vaikka lasireliefi.
– Iittala on kärkibrändi kuten Sibeliuskin, Isosuo huomauttaa. (HäSa)