fbpx
Kanta-Häme

Identiteetti kumpuaa taiteesta

Mitä yhteistä on punavankien muistomerkillä Lahdessa ja Vähikkälän vanhalla työväentalolla Janakkalassa? Kuvanveistäjä Erkki Kannosto!

Vuonna 1978 pystytettiin Fellmaninpuistoon Erkki Kannoston veistämä monumentti. Lahden kaupungin järjestämän kutsukilpailun voittajataiteilija käytti palkkionsa ostamalla Vähikkälän vanhan työväentalon kesäateljeekseen.

Vuosikymmenten ajan Kannoston perhe on muuttanut Helsingistä kesäkaudeksi Vähikkälän työväentaloon, jota ympäröivä luonto näkyy taiteilijan töissä yhtä voimakkaasti kuin vuorovaikutus ihmisten kanssa.

Tänä kesänä piilopirtin ovet avautuivat ensimmäistä kertaa kyläläisille, kun Erkki Kannosto asetteli puutarhaan parikymmentä veistostaan ja otti osaa puutarhapäivään. Harva huomasi, että pienoisnäyttely juhlisti taiteilijan 70-vuotisjuhlaa.

Erkki Kannostolla on takanaan paitsi merkittävän ammattitaiteilijan ura, myös 25 vuoden työrupeama Taideteollisessa korkeakoulussa ja yli kymmenen vuoden Halosen Akatemiassa. Mies siis kirjaimellisesti elää ja hengittää taiteesta ja estetiikasta.

– Kukaan ei opiskele turhaan taidetta, vaikkei kaikista tule taiteilijoita. Taiteen vaikutus näkyy ihmisen valinnoissa, niin sisustuksessa kuin vaatteissa. On sääli katsoa sisustussuunnittelijoiden stailaamia koteja, joista puuttuvat taideteokset ja elämän kerroksellisuus.

Kannosto tarkoittaa koteja, joiden sisustus on toisen ihmisen valitsemaa, kerralla ostettu, ja tyyli on kopio sisustusohjelmista tai -lehdistä.

– Miten sellaisen sisustuksen kautta voi muodostaa oman identiteetin?

Vähikkälän työväentalo oli Kannostojen muuttaessa tyhjä. Vuosien mittaan pieteetillä tehdyt remontit ja talon henkeen kuuluvat talonpoikaishuonekalut sykkivät nyt vahvaa lämpöä, kauneutta ja huumoria. Talolla ja joka esineellä on tarinansa.

Huumori pilkistää vahvasti myös Erkki Kannoston teoksista. Vain työväen ja punakaartilaisten muistomerkkeihin ei ilottelu ole pääsyt mukaan, mutta muut veistokset ja puupiirrokset kutkuttavat väistämättä nauruhermoja.

– Isot monumentit ja realistiset veistokset alkoivat kiireisen työrupeaman aikana vähitellen kyllästyttää ja aloin kokeilla uutta. Opettaessani plastista sommittelua tutustuin samalla niin keramiikkaan, tekstiilitaiteisiin kuin huonekalumuotoiluun, joista kaikista ammensin itsekin uutta.

Jo 1970-luvulla Kannoston värikkäät, muoviset pop-taideteokset loivat tietä 1980-luvulla alkaneeseen kokeilevaan ja rentoon irrotteluun. Pronssiset, realistiset ja vakavat monumentit vaihtuivat kevyiksi rautalangasta ilmaan piirretyiksi veistoksiksi.

Kannosto haki tapaa yhdistää piirroksen viivankäyttö ja kuvanveisto. Hän alkoi vääntää figuurejaan rautalangasta. Samalla hän alkoi käyttää yhä useammin kierrätysmateriaaleja.

Puupiirrosten liehuvahiuksiset naiset siirtyivät myös metallista leikattuihin ja väännettyihin veistoksiin.

Parin viime vuoden aikana Kannosto on työstänyt metallista ja värikkäästä kierrätyslasista valossa hehkuvia, luonnosta lähtökohtansa saavia veistoksia, Puutarhaunelmia. Kuvanveistäjä jatkaa aina vain uteliaita kokeiluja. HÄSA

Art Häme -taideviikko pidetään 19.9.–27.9. Varaslähtönä viikkoon Vähikkälän koulun oppilaat tutustuvat taiteeseen Erkki Kannoston ateljeessa 15. ja 16.9.

Menot