Kanta-Häme

Ihan kaikki eivät ole lomalla

Heinäkuussa Suomi on suljettu, virastot kiinni ja ihmiset kesälaitumilla. Onko siis turhaa edes yrittää hoitaa mitään asioita näin lomakaudella?

Hämeenlinnalainen Jaana Rahikainen päätti maanantaina edes yrittää. Hän poikkesi maanantaina lounastauollaan Kastelliin eli Raatihuoneenkadulla sijaitsevaan Hämeenlinnan kaupungin palvelupisteeseen.

Puhelinnumero auttaa eteenpäin

Hän viipyi hetken palvelusihteeri Satu Saarisen tiskin ääressä, kertoi murheensa – ja sai yhden puhelinnumeron. Sen avulla hän pääsee asiassaan eteenpäin.

– Meillä on kuivan maan mökki Tuuloksessa, ja haluaisin hakea poikkeuslupaa, jottei tarvitsisi liittyä viemäriverkostoon, Rahikainen kertoo.

– Sain yhden henkilön yhteystiedot, joten selvittelen asiaa myöhemmin puhelimitse hänen kanssaan.

Kastelli on siis auki ja palvelee, vaikka kesälomakausi on parhaimmillaan. Sen sijaan muuten kaupungin väki etupäässä lomailee.

Satu Saarinen ei osaa täsmällisesti kertoa, kuinka moni on lomalla.

– Mutta suuri osa on!

Matkailutiski tyhjänä heinäkuussa

Tämän täsmällisemmin asia ei selvinnyt maanantaina myöskään kaupungin henkilöstöpalveluista, sillä siellä jokainen on nyt lomalla.

Kastelli palvelee kesäaikana samoin aukioloajoin kuin talvellakin eli maanantaista perjantaihin kello yhdeksästä kuuteentoista. Lähes jokaisen tiskin takaa löytyy työntekijä.

– Poikkeuksena on matkailu. Siitä on työntekijä lomalla. Me muut yritämme auttaa matkailijoita taitomme mukaan, Saarinen sanoo.

Saarisen mukaan Kastellissa riittää asiakkaita heinäkuussakin.

– Se ero on, että kaupungin työntekijöitä ei nyt ole liikkeellä ostamassa ruokalippuja tai kysymässä avaimia.

Venepaikkoja kysellään

Sen sijaan venepaikan kyselijöitä on riittänyt. Kinkkisiäkin asioita tulee eteen, kuten sellainen, että venepaikan varannut henkilö löysikin paikaltaan jollekulle toiselle kuuluvan veneen.

– Lisäksi meille tehdään esimerkiksi mökki- ja laavuvarauksia. Matkailijat kyselevät Hopealinjasta, majoituksista, tapahtumista ja jopa koko Suomen asioista, Saarinen kertoo.

Vaikka Palvelupiste Kastellin väki pyrkii auttamaan monissa asioissa, joskus on vain sanottava, että asiakkaan on odotettava lomakauden loppumista.

– Viimeksi näin kävi ihan hetki sitten, kun nuori mies kysyi velkaneuvonnasta. Kerroin, että velkaneuvoja palaa lomalta 4. elokuuta.

Maanantai 4. elokuuta onkin se päivä, jona elämä palaa kaupungin toimipisteisiin. Silloin monen loma loppuu.

Asiakkaita tulee aaltomaisesti

Kastellin ikäihmisten palvelupisteessä istuva Marja Kalliopohja kertoo, että asiakkaita riittää kesälläkin, mutta he tulevat usein aaltomaisesti. Välillä on siis hyvinkin hiljaista, ja sitten asiakkaita tulee ruuhkaksi asti. Esimerkiksi markkinapäivinä on yleensä vilkasta.

Sääkin vaikuttaa asiakasmääriin. Nyt kun on hyvin lämmintä, vanhukset eivät mieluusti liiku ulkona. Asiat hoidetaan puhelimitse ja joskus sähköpostin avulla. Myös sade ja kylmä sää pitävät vanhukset kotona.

Puhelin alkaa soida usein yhdentoista aikaan.

– Meillä on nykyään viisi ohjausaluetta ja niissä on päivystykset yhdeksästä yhteentoista. Jos joku ei pääse silloin läpi, hän soittaa tähän meille, Kalliopohja kertoo.

Kalliopohjaa ei ole haitannut olla töissä heinäkuussa.

– Aurinko saa aikaan sen, että ihmiset ovat nyt iloisia ja tarmokkaita. Syksyllä ihmiset ovat yrmeämpiä ja suuttuvat helpommin. (HäSa)

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic