Kanta-Häme

Ihmiset hämmentyneitä – Autosalpan toimitusjohtajan mielestä liikenteen vero-ohjaus menee pieleen

Autosalpa oy:n toimitusjohtaja Tuukka Sirén sanoo, että ihmiset eivät tiedä, millainen auto pitäisi ostaa.
Tuukka Sirénin mielestä tehokkaimmin päästöjä vähennettäisiin ostamalla uusia dieseleitä. Kuva: Pekka Rautiainen

Autosalpa oy:n toimitusjohtaja Tuukka Sirén, 41, sanoo, että ihmiset ovat hämmentyneitä liikenne- ja päästökeskustelusta. Se on haitannut autokauppaa ja johtanut ratkaisuihin, jotka eivät vähennä päästöjä.

– Eniten autokauppaa häiritsee keskustelu käyttövoimasta. Ihmiset eivät tiedä, millainen auto heidän pitäisi ostaa.

Uusien autojen myynti romahti Suomessa kymmenen vuotta sitten eikä myynti ole täysin siitä elpynyt. Autoala ei edelleenkään ennusta, että uusien autojen myynti kasvaisi merkittävästi tänä vuonna.

– Autoalaa on kuritettu erilaisilla veromuutoksilla ja -spekulaatioilla lähes joka vuosi niin kauan, kun itse olen ollut alalla, Sirén sanoo.

Suomalaiset vaihtavat autojaan ostamalla maahantuotuja käytettyjä dieseleitä. Nämä dieselit ovat niin iäkkäitä, että niiden päästötkin ovat suuret.

– Tehokkaimmin päästöjä vähennettäisiin ostamalla uusia dieseleitä, jotka täyttävät EU:n uusille henkilöautoille määräämät päästörajat. Uusien dieseleiden hiilidioksidipäästöt ovat pienet ja muut päästöt olemattomat.

Autovero ohjaa suomalaiset ostamaan ulkomaisia käytettyjä autoja.

– Muutosta ei tapahdu ellei autoveroa alenneta. Liikennettä ohjaillaan veroilla, mutta suurin osa ohjauksesta menee täysin pieleen, Sirén arvioi.

Autokauppa sai ylimääräisen kotimaisen iskun viimeksi syksynä, jolloin autojen päästömittauksia muutettiin ja samalla uudistettiin päästöihin sidottua autoveroa.

– Alkuvuosi oli varsin hyvä. Kauppa hiljeni selvästi syksyllä ja loppuvuosi oli vaikea. Onneksi autoverotusta korjattiin.

Autokauppias toivoo, että liikenteen verottamisesta syntyisi selkeys eduskuntavaalien jälkeen. Toimitusjohtaja Sirén haluaa, että vaalien jälkeen sovitaan liikenteen veroista koko vaalikaudeksi.

Suomessa oli käytössä 2 400 sähköautoa viime vuoden vaihteessa. Hallituksen tavoitteena on, että Suomessa on ainakin 250 000 sähköautoa vuonna 2030. Eräissä vaaliohjelmissa on vaadittu, että polttomoottoriautojen myynti kielletään kokonaan.

Sirén ei usko, että suomalaiset ainakaan kymmeneen vuoteen ostaisivat suuressa määrin sähköautoja. Hän epäilee, ovatko sähköautot ratkaisu liikenteen päästöihin.

– Meille autoalalla on sama, mitä autoja myymme. Yksityisautoilua ei voi kieltää.

Sähköautojen hinta ja niiden akut estävät sähköautojen yleistymisen. Autot ovat suomalaisille niin kalliita, ettei niitä ole varaa ostaa. Uudet akut maksavat paljon eikä niiden hinta laske. Sirén ennustaa, että Suomessa on vain parikymmentätuhatta täyssähköautoa vuonna 2022.

– Suomalainen maksaa välirahaa auton vaihdossa korkeintaan 10 000–15 000 euroa. Jos sähköauton takuu on menossa umpeen, en tiedä, voimmeko ottaa sitä vaihdossa lainkaan vastaa. Sähköauton arvo voi olla negatiivinen.

Sirénin mielestä autoilun lyhyen ja pitkän tähtäimen ohjaus on sekoitettu toisiinsa. Hän uskoo, että 20–30 vuoden kuluttua sähköautot syrjäyttävät nykyisiä polttomoottoriautoja.

– Näyttää mahdolliselta, että tuolloin niiden käyttövoima syntyy vedystä.

Tuukka Sirén siirtyi vuoden alusta Autosalvan toimitusjohtajaksi. Yrityksen entinen toimitusjohtaja ja Tuukka Sirénin isosisko Marjukka Sirén siirtyi yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi.

Uusi toimitusjohtaja aloitti työt perheyhtiössä automyyjänä vuonna 2003. Kymmenen viime vuotta hän vastasi koko yhtiön automyynnistä.

– Opiskeluaikoina ei ollut lainkaan selvää, menenkö perheyhtiöön töihin. Autokauppaa ja yrittäjyyttä kohtaan minulla ei ollut mitään kielteistä.

Sirénin perheen kaikki kolme lasta työskentelevät yhtiössä vastuullisissa tehtävissä. Useissa yrittäjäperheissä malli on osoittautunut vaikeaksi.

– Tunnemme niin hyvin toisemme, että luotamme toisiimme eikä ristiriitoja synny. Ajattelemme myös samalla tavalla, Tuukka Sirén sanoo.

Autosalpa on kolmen sisaruksen isän Jorma Sirénin perustama yritys, jonka liiketoiminnan hän osti Volvo Autolta vuonna 2002. Yrityksen liikevaihto kasvoi viime vuonna 184 miljoonaan euroon. Suurin osa kasvusta syntyi siitä, että ostetun Auto-Ilveksen Hämeenlinnan ja Hyvinkään myymälöiden liiketoiminta oli koko tilikauden yhtiössä.

– Isämme osasi hyvissä ajoin päästää irti yhtiön asioista. Hän antoi meille tosi nopeasti vapaat kädet johtaa yritystä. HÄSA

Artikkelia korjattu 8.2. 2019 kello 13.25 täsmentämällä, että Tuukka Sirén arvioi nimenomaan täyssähköautojen määräksi parikymmentätuhatta vuonna 2022.

Autosalpan historiaa täsmennetty 8.2. 2019 kello 13.25 tiedolla, että Jorma Sirén osti liiketoiminnan Volvo Autolta vuonna 2002.

Päivän lehti

18.1.2020