Kanta-Häme

Iittalan taideaseman avajaiset kiinnostivat paikallisia - Katso kuvat

Iittalan uusi naivistisella taiteella koristeltu rautatieasema ihastutti yleisöä paljastustilaisuudessaan lauantaina.

Paikalla oli arviolta noin satakunta katselijaa. Muiden muassa iittalalaiset Laura Tikka ja Riitta Hurjanen, joiden silmää uusi paikallisasema miellytti.

– Täällähän on todella nättiä. Nostaa aseman ilmettä huomattavasti ja teoksetkin ovat hyväntuulisia, Tikka toteaa.

Aikaisemmin heidän mukaansa asema koristivat lähinnä hiekkakenttä ja rikkaruhot.

– Ihanaa, että tälläista tehdään yhdessä, sanoo Hurjanen, joka hyppää Iittalan asemalta junaan ainakin kerran kuukaudessa.

Yleisön lisäksi paikalla oli lukuisia asemaa toteuttamassa ollutta henkilöä ja tietenkin itse taiteilijat, jotka kukitettiin seremonioiden aikana.

Sinisen nauhan aseman ympäriltä leikkasi juhlallisesti Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala. Puheessaan kaupunginjohtaja muistutti pienten asemien tärkeydestä, sillä hyvät kulkuyhteydet pitäjissä tuovat alueelle uusia asukkaita.

 

Iittalan naivistisen brändin hyödyntäminen uudessa asemassa ei yllättänyt Tikkaa ja Hurjasta. Pitkä historia taidekylänä antaa hyvät lähtökohdat alueen markkinoimiselle.

– Käytännössä missä päin Suomea ikinä olenkaan niin ihmiset tietävät missä Iittala on, kun kerron että asun siellä, Hurjanen kertoo.

Hän on asunut Iittalassa nyt 33 vuotta, eli muutaman vuoden pitempään kuin Iittalan naivistit, jotka juhlivat tänä vuonna näyttelynsä kolmekymppisiä.

Tikka toivoo, että uusien maamerkkien suunnittelun lisäksi Iittalassa huolehdittaisiin arkisesta taajama-alueen ylläpidosta, esimerkiksi pitämällä kadunvarret siistinä. Hän toivoo myös, että jo rakennettua pidettäisiin kunnossa ja käytettäisiin, jotteivät paikat pääse ränsistymään.

Naivistit Iittalassa -säätiön kuraattori Hannu Castren kertoi puheessaan, että julkisen taiteen tärkein päämäärä tänä päivänä on edesauttaa asukkaiden hyvinvointia.

Iittalan aseman teokset eivät ole samalla tavalla monumentaalisia ja vakavia, kuin vaikkapa Mannerheimin ratsastajapatsas Helsingissä. Niiden on tarkoitus tehdä elämästä hieman hauskempaa.

 

Aseman ehostuksella tavoitellaan myös kasvua Iittalaan ja kannustetaan käyttämään joukkoliikennettä.

Iittalan asemalta kulkee tällä hetkellä kymmenkunta vuoroa päivässä sekä Helsingin että Tampereen suuntiin. Vuosittaisia käyttäjiä asemalla on noin 30 000, joten taideasema saa pelkästään työ- ja vapaa-ajallaan matkustavista melko suuren yleisön.

Hannu Castren arvioi kuitenkin, että esimerkiksi Pendolino-junat tuskin pysähtyvät tulevaisuudessakaan koskaan Iittalan asemalla.

– Paitsi, jos junassa on jarruvika tai sen kuljettaja rakastaa taidetta, Castren lisäsi puheenvuoronsa lopuksi. HÄSA

Lisää kuvia verkossa

www.hameensanomat.fi

 

Päivän lehti

18.1.2020