Kanta-Häme

Ikänurkka-kolumni: Puhalletaan taas yhteen hiileen

Anja Huostila

Meillä on lähitulevaisuudessa monenlaisia uhkakuvia. Nyt tarvitaan hyvää yhteishenkeä ja toisten huomioon ottamista eri sektoreilla.

Taloudelliset näkymät ovat todella heikot. Mistä säästetään? Ei ole helppoa olla päättämässä palveluista, kun ei ole rahaa.

Joka neljäs on täyttänyt 65

Hämeenlinnassa joka neljäs asukas on täyttänyt 65 vuotta. Me 65 vuotta täyttäneet olemme suuri voimavara yhteiskunnalle veronmaksajina, palveluiden käyttäjinä ja vapaaehtoistyötekijöinä.

Meillä on usein omat velattomat asunnot ja meillä on ostovoimaa. Hoivatarve tulee auttamatta eteen meillekin jossakin vaiheessa ja tarvitsemme monenlaisia tukipalveluita. Onko meillä tulevaisuudessa hoitajia? Kuka maksaa hoidon?

Meillä on nyt hyvin toimivat palvelut kaupungissa. Mustat pilvet roikkuvat kuitenkin taivaalla. Mitä tuleva hoitajamitoitus vaikuttaa kotipalveluun?

Hyvin toimiva kotipalvelu säästää paljon laitoshoidosta aiheutuvia kustannuksia ja takaa paremman elämänlaadun asukkaille. Myös muut sektorit ovat samojen kysymysten äärellä.

Lasten ja nuorten varhaiskasvatus ja hyvinvointi on etu myös ikääntyneille. Tässä pitää löytää yhteisymmärrys.

Nopea hoitoon pääsy tärkeää

Kuka saisi meidät hyväkuntoiset ymmärtämään, miten paljon voimme vaikuttaa omaan tulevaan elämäämme? Neuvoja on saatavilla monessa tuutissa.

Tuleva elinajan odote 65-vuotiaalla on lähes 30 vuotta. Sillä on iso merkitys, missä kunnossa nämä vuodet elämme ja kuinka kauan tarvitsemme hoivapalveluita.

Ikäihmisten sairaudet vaativat monesti enemmän hoitoa kuin työikäisten. Lääkäriin ja hoitajan vastaanotolle pitäisi kaikkien päästä nopeasti.

Nopea hoitoon pääsy helpottaa sairauden hoitamista, vähentää kustannuksia ja parantaa elämän laatua. Terveyspalveluiden saatavuudessa on iso ero tällä hetkellä eri terveysasemilla. Kohtuullinen matkakaan ei haittaa, kunhan vaan pääsee silloin, kun sitä apua tarvitsee.

Digipalvelu vapauttaa työaikaa muuhun

Digipalvelu on vielä monelle vieras ja pelottava. Se hyödyttää meitä kuitenkin monin tavoin ja vapauttaa hoitajien aikaa muuhun työhön.

On jo monia sellaisia palveluja, joita oppii helposti käyttämään. Moni käyttää näitä esimerkiksi lääkkeiden jakelussa ja yhteydenpidossa kotipalveluun.

Koulumaailmasta tuttu viestintäsovellus Wilma on kehittämisen arvoinen myös ikäihmisten ja heidän läheistensä yhteydenpitoon kotipalvelun ja hoivakotien kanssa.

Tiedonsaanti on meille erittäin tärkeätä. Pitää hyväksyä, että meissä on vielä lähes 20 vuotta sellaisia henkilöitä, jotka eivät missään vaiheessa työssään ole käyttäneet tietokoneita.

Heillä ei ole tarvittavia laitteita eikä riittävästi tukevaa ja kannustavaa ohjausta. Puhelinnumero tai henkilö, johon voi ottaa yhteyttä, auttaa avun saamisessa ja antaa turvaa jokapäiväiseen elämään. Henkilökohtainen ja kirjallinen viestintä täytyy säilyttää digitaalisen viestinnän täydentäjänä.

Olemme kokeneet vaikeita aikoja ennenkin ja selvinneet niistä. Nyt meillä on asiat paljon paremmin kuin 1940–1950-luvulla. Selvisimme silloinkin. Me selviämme nytkin. Pidetään huoli toisistamme.

Kirjoittaja on vanhusneuvoston 2. varapuheenjohtaja

Päivän lehti

24.10.2020

Fingerpori

comic