Kanta-Häme

Ikärajan poisto ei helpottanut kuljettajapulaa

– Romantiikka on kadonnut aikaa sitten. Lopetan työt heti, kun se on mahdollista, taksiyrittäjä Veli-Matti Hartikainen toteaa 34 vuoden kokemuksella.

Nyt hieman yli viisikymppisellä oululaisyrittäjällä ei ole aikeita jatkaa työelämässä normaalia pitempään, vaikka alalla ei enää ole yläikäraja.

Eläkeikään Hartikaisella on vielä kymmenkunta vuotta.

– Yrittäjyys on raskasta, tämä on nuorten hommaa, hän toteaa.

Hartikainen aloitti uransa kuljettajana, mutta on tehnyt viimeiset 19 vuotta töitä yrittäjänä.

Jatkohaluja ei liioin kasvata taksialaa liikennekaaressa odottavat muutokset. Yrittäjätkin saattavat Hartikaisen mukaansa siirtyä kermankuorintaan ja tehdä ajoja vain silloin, kun kannattaa.

TAKSINKULJETTAJIEN yläikärajasta luopuminen ei ole tuonut helpotusta alaa vaivaavaan työvoimapulaan. Taksiliitossa on laskettu, että koko maassa löytyisi välittömästi töitä noin tuhannelle taksinkuljettajalle.

Taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyisen mukaan iäkkäämmillä kuskeilla on merkitystä kuljettajapulan paikkaajina.

Lemmetyinen tähdentää, että kaikkien ikääntyneiden kuljettajien kohdalla ei ole kyse pelkästä harrastuksesta, vaan toimeentulosta. Varsinkin vanhempien ikäluokkien yrittäjillä eläkkeet ovat jääneet alhaisiksi. Eläkettä paikataan lisätuloilla jatkamalla kuljettajina.

Lemmetyisen mukaan on myös tapauksia, joissa pitkään alalla toiminut yrittäjä vaihtaa uran loppuvaiheessa kuljettajaksi ja perheyrityksen tuuraajaksi.

Kuljettajapulan syyt vaihtelevat alueellisesti. Taksiliiton teknisen asiantuntija Ville Jaakolan mukaan maaseutupaikkakunnalla töitä ei välttämättä riitä kokopäiväisesti kuin yhdelle kuljettajalle.

Kaupungeissa puolestaan on nihkeyttä lähteä tekemään epäsäännöllistä vuorotyötä, vaikka työpaikka olisi varma. Varsinkin pääkaupunkiseudulla kuljettajista on Jaakolan mukaan koko ajan pulaa.

Lemmetyinen harmittelee, että tilapäistöitä tekevien opiskelijoiden määrä on viime vuosina vähentynyt. Syinä ovat hänen mukaansa opintotuen tiukat tulorajat ja byrokratia.

TAKSINKULJETTAJIEN 70 vuoden yläikäraja poistui kaksi vuotta sitten kesäkuussa. Ajolupa on uusittavissa niin kauan kuin edellytykset täyttyvät.

Yläikärajan poistamisella on haluttu mahdollistaa työkykyisten taksinkuljettajien työuran jatko samalla tavoin kuin muussakin ammattiliikenteessä.

Tällä hetkellä jatkolupa edellyttää laajennettua terveystarkastusta. Ajolupa annetaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan sen jälkeen, kun kuljettaja on täyttänyt 68 vuotta. Muilla ajolupa myönnetään viideksi vuodeksi kerrallaan.

Trafin asiantuntija Pasi Parviaisen mukaan ikääntyneiden taksinkuljettajien määrä ei ole kasvanut ikärajan poiston myötä. Taksinkuljettajien ammattikunta kuitenkin ikääntyy nopeaa tahtia.

Parviainen ennakoi, että ammattikuntaan tulee jatkossa enenevästi maahanmuuttajia. Näin on käynyt monissa muissa Euroopan maissa. Taksinkuljettajan ammatti on nopea väylä työmarkkinoille.

Lemmetyinen toivottaa maahaanmuuttajakuskit tervetulleiksi. Heidän tuloaan voi hänen mukaansa kuitenkin hidastaa kielitaidon puute alalla, jossa palvelulla ja paikallistuntemuksella on suuri merkitys.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tuoreen tilaston mukaan voimassaoleva taksinkuljettajan ajolupa on 29 509 henkilöllä. Yli 70-vuotiaita heistä on 675.

Ajolupa on viidellä yli 80-vuotiaalla ja yhdellä yli 90-vuotiaalla. Valtaosa kuljettajista on 40–60-vuotiaita. Toimiala on läpikulkuala, jossa vaihtuvuutta on varsinkin nuoremmissa ikäluokissa.

Alan tulevaisuus hermostuttaa. Taksiliitto on huolestunut liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) liikennekaaren väljennyksistä. Muun muassa taksinkuljettajien terveys- ja toimintakykyarvioon kuuluvat höllennykset oudoksuttavat.