fbpx
Kanta-Häme

Ilmailuala piti jännitystä yllä - tupo syntyi silti

Finnairin säästövaatimukset hiersivät lentoalan ammattiliittojen työehtoneuvotteluja lopulta niin paljon, etteivät ne päässeet lainkaan mukaan sopimukseen keskitetystä palkkaratkaisusta. Se ei kuitenkaan keskitettyä sopimusta kaatanut, ja myös osa Finnairin väkeä on mukana.

Esimerkiksi Metsäteollisuuden kanssa viimeiseen asti ratkaisua viilannut ammattiliitto Pro teki lentovirkailijoiden ja tekniikan työntekijöiden kanssa sovun jo päivällä.

Pois jäivät lentoemännät ja stuertit, lentäjät ja Ilmailualan unionin maahenkilöstö. Heidän työehdoistaan neuvoteltiin valtakunnansovittelijan johdolla perjantaina tuntikausia, mutta näkemykset olivat liian kaukana toisistaan sovitteluratkaisun saamiseksi.

Lentoemäntien ja stuerttien yhdistyksen mukaan työnantajan vaatimukset olivat epärealistia ja olisivat tarkoittaneet 20 prosentin palkanalennuksia.

Finnair piti neuvottelujen loppuun asti kiinni siitä, että tes-sopimukseen laitetaan kriisilauseke. Toimitusjohtaja Pekka Vauramon mukaan olisi ollut tärkeää sopia ripeästi päivämäärästä, mihin mennessä säästökeinoista sovitaan. Aikaa olisi ollut muutama kuukausi. Finnair tarjosi työntekijöille kahden vuoden irtisanomissuojaa, jos he suostuvat säästöihin.

Matkustamohenkilökunnalla ja maahenkilöstöllä on seuraavaksi edessä erittäin haastavat liittokohtaiset neuvottelut. Molempien työrauha päättyy kuun lopussa, kun nykyiset työehtosopimukset umpeutuvat. Pahimmillaan edessä on lakko.

Ilmailuala odottaa tukea

Pitkin matkaa Finnairin mukana oloa vaatinut palkansaajien keskusjärjestö SAK päätyi hyväksymään sopimuksen ilman ilmailualaa. Myös lentoemäntien ja stuerttien kanssa “kaveria ei jätetä” -sopimuksen tehnyt AKT päätti mennä kuitenkin keskitettyyn mukaan.

– Tämä nyt meni näin, sanoi SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers AKT:n päätöksestä.

Åkersin mukaan uudessa tilanteessa kuljetusliittojen pitää keskustella, miten liittokierroksella toimitaan.

Ilmailualan unionin puheenjohtaja Juhani Haapasaari luottaa siihen, että kuljetusalalta heruu tarvittaessa tukea.

–  Tässä on kuljetusliittojen edelleen mahdollisuus tehdä yhteistyötä, vaikka me käymme liittokierrosta, Haapasaari sanoi.

Kuljetusala oli keskitetyn sopimuksen kannalta olennainen.

Pitkä työrauha

STTK:kin sai jännittää loppuun asti, koska sille tärkeän Pron mekaaniset toimihenkilöt pääsivät viimeisinä sopuun.

Myös Akavalle olennainen ylempien toimihenkilöiden YTN hyväksyi sopimuksen viimeisten joukossa, tosin metsäteollisuuden akavalaiset jäivät ulkopuolelle.

Sopimuksella saatiin työrauha useimmille aloille kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi. Keskitetyllä ratkaisulla myös helpotetaan tulevia eläkeneuvotteluja, joiden odotetaan alkavan pian. Uudet neuvottelut olisivat vaikeutuneet, jos keskusjärjestöt eivät olisi päässeet palkkaratkaisusta sopuun.

Sopu takaa myös hallituksen vastaantulon muun muassa verohelpotuksin.

Keskitetty palkkasopimus kattaa 93 prosenttia palkansaajista, sopimuksessa on mukana 1,77 miljoonaa palkansaajaa yleissitovuuden kautta. (STT)

Menot