Kanta-Häme

Ilmainen bussikyyti lastenvaunujen kanssa kulkeville harkinnassa Hämeenlinnassa

Uudistus koskisi kantakaupunkia.
Sanni Hämäläinen kertoo käyttävänsä Helsingissä paljon ilmaista joukkoliikennettä liikkuessaan rattailla Cecilia-vauvansa kanssa. Käyttäisin sitä Hämeenlinnassakin, jos se olisi mahdollista. Siksi perheessämme on kaksi autoa, että pääsen liikkumaan lapsen kanssa.

Joukkoliikennejaosto on aloittamassa virkamiesvalmisteluna selvityksen, jossa tutkitaan, olisiko Hämeenlinnan kantakaupungin linja-autoliikenteessä mahdollista sallia maksuton kyyti lastenvaunujen kanssa kulkeville.

Mahdollisesti jo tammikuussa alkava selvitystyö on osa isompaa kokonaisuutta, jossa kaupunki pohtii, miten se jatkossa joukkoliikennepalvelujaan ylipäätään järjestää. Selvityksen alla ovat ympäristö- ja käyttövoima-asiat eli kuinka joukkoliikenne vastaa kestävän kehityksen vaatimuksiin, tuleeko kaupunkiin sähköbusseja ja kilpailutetaanko niitä.

Samalla mietitään reitit ja erityisryhmien huomioiminen.

 

Joukkoliikennejaoston puheenjohtaja, valtuutettu Jenna Kankaanpää (kok.) kertoo, että maksuttomuutta on alustavasti mietitty koskemaan päiväsaikaa kello 9–15, jolloin linja-autot eivät ole ruuhkaisia.

– Poliittista tahtotilaa on. Tämä on laajasti yli puoluerajojen yhdistävä aihe. Hämeenlinna on lapsiystävällinen kunta, ja tämä olisi konkreettinen tapa tukea lapsiperheiden arkea. Samalla se on asukkaiden palvelemista ja onnellisuuden tuottamista.

– Kaikki on kuitenkin rahoituksesta kiinni. Kustannukset pitää ensin selvittää. Jos jotain annetaan maksuttomaksi, se pitää jostain kohtaa kaupunkirakenteessa nipistää pois. Toivottavasti jo keväällä meillä olisi kättä pidempää. Koko joukkoliikenne pitää ottaa valtuustossa käsittelyyn ja päätöksentekoon.

 

Pohdinnan paikka on myös se, aiheutuisiko maksuttomuudesta asiakkaille enemmän mielipahaa kuin hyötyä, jos kaikki halukkaat eivät mahtuisikaan lastenvaunujensa kanssa toivomaansa linja-autoon.

– Esimerkiksi Tampereella, jossa maksuttomuus on toiminut jo vuosia, on niin tiheä vuoroväli, ettei se sinällään haittaa. Siellä seuraava bussi tulee viiden minuutin päästä, kun meillä väli voi olla puoli tuntia, Kankaanpää muistuttaa.

Kaikki kaupunkiliikenteen bussit ovat jo nyt matalalattiaisia.

 

Kaupungin pitäisi nähdä joukkoliikenneasiat Jenna Kankaanpään mukaan asumisviihtyvyyttä, vetovoimaa ja palvelua lisäävänä tekijänä.

– Isoissa kaupungeissa toimiva joukkoliikenne koetaan vetovoimatekijänä. Meillä se on uinunut ruususenunta eikä ole omiaan kutsumaan ketään tänne asumaan.

Tähän liittyen on tarkoitus selvittää myös se, pystyttäisiinkö Waltti-matkakortti laajentaa koskemaan myös korkeakouluopiskelijoita. Tällä hetkellä matkakulujen Kela-korvaukseen ovat oikeutettuja toisen asteen opiskelijat.

– Meidän pitäisi imeä kaupunkiin nimenomaan korkeakouluopiskelijoita ja saada heidät myös jäämään tänne veronmaksajiksi, Kankaanpää perustelee.

Selvityksen yhteydessä kartoitetaan myös peruskoulujen osalta, olisiko kaupungin mahdollista maksaa bussikuljetukset erilaisiin koulujen järjestämiin retkiin koulujen sijaan.

– Nythän rahaa vain siirretään kaupungin toisesta taskusta toiseen. Koulujen kanssa pitäisi selvittää, paljonko tällaisia retkiä ylipäätään tehdään. HÄSA

 

Päivän lehti

23.1.2020