Kanta-Häme

Iloinen 1920-luku väritti taidelasia

Keräilijät maailmalla tavoittelevat ranskalaisen Schneiderin tehtaan taidelasia, mutta Suomessa Charles Schneiderin (1881–1953) muotoilemaa Art Deco -lasi on harvinaista.

Suomen lasimuseo avaa Schneiderin tuotannosta näyttelyn Väri ja lumo, joka on koottu kolmen ranskalaisen keräilijän Barlach Heuerin sekä Laurence&Jean-Pierre Serren kokoelmista.

– Suomessa en ole tavannut Schneiderin tehtaan tuotantoa kuin kerran. Pentti Vähäjärven esineistöstä tullut sormustinmalja on nyt museomme kokoelmissa, kuvaa intendentti Kaisa Koivisto.

Väheksytty tyyli …vihdoin arvossaan

Suomeen on tuotu hyvin vähän lasia ulkomailta. Kaisa Koivisto arvelee, että osasyy vähään tuntemukseen on niin Art Nouveaun eli jugendin kuin sitä seuranneen Art Deco -tyylien aliarvostus aikanaan.

– Molempien tyylien katsottiin edustavan huonoa makua. Schneiderin tuotannosta järjestettiin ensimmäiset suuret näyttelyt Ranskassa ja Saksassa vasta 1980-luvulla, jolloin tyylilajien arvostus oli herännyt, Kaisa Koivisto kertoo.

Suunnittelija ja …tehtailija

Charles Schneider perusti veljensä Ernestin kanssa lasitehtaan vuonna 1913 Pariisin lähelle. Hän suunnitteli alusta loppuun tehtaan kaiken tuotannon.

Tehdas valmisti suupuhallettua uniikkia ja sarjassa valmistettua taidelasia. Maljojen, maljakoiden, vatien ja koriste-esineiden lisäksi maailmalle lähti runsaasti valaisimia ja lasimaalauksia.

Esineille ovat tunnusomaista muodon lisäksi myös tehtaan omien kemistien kehittämät yksilölliset värit.

Nancyssa Daumin tehtaalla opiskellessaan Schneider kehittyi taitavaksi kaivertajaksi. Hän yhdisti väriä, verholasitekniikkaa ja kaiverrusta esineissä.

Taidokkaat etsaukset ovat kuin pieniä lasin pintakerrokseen kaiverrettuja camee-töitä.

Uniikit suupuhalletut työt ovat yksilöllisiä, värikkäitä vapaasti puhallettuja taide-esineitä ja signeerattu Schneiderin nimellä. La Verre Francais -nimellä signeeratut ovat suupuhallettua sarjatuotantoa, vaikkakin teknisesti monimutkaisia ja usein etsattua verholasia.

Lama nitisti …kultakauden

Schneiderin tehdas oli Ranskan suurin taidelasitehdas, jonka kultakausi keskittyi 1920-luvulle. Tehtaan tuotannosta suuri osa valmistui USA:n markkinoille, joten vuoden 1929 pörssiromahduksesta alkanut lama heikensi tehtaan taloutta. Vuonna 1939 tehdas ajautui konkurssiin.

Charles Schneiderin pojat Robert-Henri ja Charles jr. jatkoivat toimintaa vuodesta 1946 aina vuoteen 1981 saakka.

Näyttelyn esineistä suurin osa on vuosilta 1918–1931.

Näyttely on toteutettu yhdessä ruotsalaisen The Glass Factory -museon kanssa. (HäSa)

Väri ja lumo – Ranskalaista Art Deco -lasia –Charles Schneider on esillä Suomen lasimuseossa Riihimäellä Tehtaankatu 23:ssa 4. toukokuuta saakka.

Päivän lehti

5.6.2020