Kanta-Häme

Iloinen ilme maksaa vain vaivan

Hämeenlinnan keskustassa on alettu torjua tyhjistä liiketiloista aiheutuvaa ankeutta.

Kaupunkikeskustayhdistys kaavailee uutta elämää autioiden näyteikkunoiden ehostamiseksi yhteistyössä yrittäjien ja opiskelijoiden kanssa.

Tempauksen moottorin Miikka Anttilan mukaan kaupunki-ilmeen kohennus on osa luovan talouden Luota-hanketta.

Ikkunaelävöityksellä on mahdollisuus mainostaa itseään, palveluitaan ja tuotteitaan luovasti. Rajana on vain mielikuvitus.

– Tarkoituksena tietysti on, että pelkän mainonnan sijaan ikkunan somistamiseen panostettaisiin oikeasti. Myös Sibeliuksen juhlavuosi saisi näkyä jotenkin.

Yrittäjän ensimmäinen kysymys varmastikin on, että mitä oman yrityksen mainostaminen mahtaa sitten maksaa?

Anttilan mukaan se maksaa vain yrittäjien vaivan, että lähtevät aktiivisesti mukaan tuomaan lisäeloa keskustaan. Tyhjiä ikkunoita majailee keskustassa kymmenkunta.

– Tarkoituksena on myös ilahduttaa kaduilla kulkevia ihmisiä. Ikkunassa saisi siis tarjota heille jotain.

Näytön paikka

Keskustan entisen Kookengän näyteikkunan on lähtölaukaus tempaukselle.

Raatihuoneenkadun ja Kasarmikadun kulmassa olevan ikkunatilan päivittivät Sisustustalon, Finezzan, My Manin ja Lady Liken yrittäjät apunaan myyntialan opiskelijat Maarit Elo, Arto Moilanen, Emilia Lappi ja Jari Riippi.

– Siitä tehtiin esimerkki-ikkuna, josta voi hakea mallia tai jopa parantaa, Jussi Lehmusto naurahtaa.

Finezzan yrittäjä Ulla Mäntymäki kehuu tempausta hauskaksi tavaksi elävöittää keskustaa yhdessä oman korttelin muiden toimijoiden kanssa.

– Samalla myös mukana olevat opiskelijat saavat rakentavaa palautetta somistamisesta.

Lady Liken Heidi Nisumäki puolestaan näkee, että nuorilla yrittäjillä voisi olla keskustan elävöittämisessä näytön paikka.

– Eihän sitä tiedä, vaikka joku innostuisi ikkunamainostuksen ohessa myös liiketilasta.

Ainakin Hämeenlinnan Teatteri on luvannut toteuttaa oman visionsa entisen Filmtownin näyteikkunaan linja-autoaseman lähelle.

Toukokuussa on luvassa myös siivouskampanja.

Opiskelijat ja yrittäjät ovat jo päässeet puunaamisen makuun poistamalla ikkunateippaukset ja pesemällä näyteikkunan, jonka somistamiseen he osallistuvat.

– Se on hyvää mainostilaa. Tempaukselle ei ole takarajaa. Keskustan tyhjien liikkeiden ikkunoita tuunataan siihen saakka, kunnes tilat täyttyvät uusista vuokralaisista, Anttila vinkkaa. (HäSa)

Päivän lehti

28.3.2020