Kanta-Häme Hämeenlinna

Inter Taksille mahalasku Hämeenlinnassa – Kuskit kaikkosivat, Inter Cabin toiminta jäissä, mobiilisovellus suljettu

Inter Taksi veti vesiperän Hämeenlinnassa. Inter Taksin paikallista alihankkijaa Inter Cabiä luotsannut Tomi Vasiljev siirtyi äskettäin bussiyhtiö Vekka Liikenteen toimitusjohtajaksi. Kuva viime joulukuulta, jolloin Inter Cabin odotukset olivat vielä korkealla. Kuva: Pekka Rautiainen
Inter Taksi veti vesiperän Hämeenlinnassa. Palvelun paikallista alihankkijaa Inter Cabiä luotsannut Tomi Vasiljev siirtyi äskettäin bussiyhtiö Vekka Liikenteen toimitusjohtajaksi. Kuva viime joulukuulta, jolloin Inter Cabin odotukset olivat vielä korkealla. Kuva: Pekka Rautiainen

Inter Taksi -kyytejä Hämeenlinnassa ajaneen Inter Cabin toiminta on kuivunut kokoon ja pantu jäihin. Interin kyytejä ei ajeta kaupungissa enää lainkaan.

– Jostain syystä Hämeenlinnassa ei lähdetty käyttämään Interin kyytejä samalla tavalla kuin Lahdessa, missä tilausmäärät ovat koko ajan kasvaneet, sanoo Inter Kuljetuksen liikennejohtaja Timo Frilander.

– Pienemmällä paikkakunnalla ei ehkä mennä niin helposti mukaan uusiin juttuihin. Tai sitten Hämeenlinnassa on vain liikaa takseja suhteessa asukaslukuun, hän pohtii.

Kuljettajat häipyivät

Vielä jokin aika sitten Inter Cabillä oli Hämeenlinnassa toistakymmentä autoa, viime vaiheessa vain yksi.

Frilander kertoo sulkeneensa juuri äskettäin Inter Taksin mobiilisovelluksen Hämeenlinnan osalta. Se avataan uudestaan, kun kaupunkiin on saatu viidestä kymmeneen Inter-autoa.

– Olemme ilmoittaneet Inter Cabille, ettei Hämeenlinnassa voi ajaa vain yhdellä tai kahdella autolla. Se ei olisi kenenkään etu. Silloin jouduttaisiin antamaan liikaa “ei-oota”, mikä antaisi asiakkaille väärän kuvan tästä palvelusta.

– Nyt pitää kartoittaa, olisiko joku taho halukas tulemaan Inter Taksin alihankkijaksi Hämeenlinnassa.

Jos sellainen löytyy tai jos Inter Cab pystyy vielä rekrytoimaan riittävästi kuskeja, sovellus voidaan palauttaa käyttöön saman tien.

Palkanmaksukyky vaatii kyytejä

Interin palkkausmallissa kuski saa itse valita, ottaako provisiopalkan vai TES:n mukaisen tuntipalkan.

– Sillä mallilla kuskit saadaan töihin, koska heille ei vieritetä yrittäjäriskiä, Frilander perustelee.

Kolikon kääntöpuoli on se, että ellei kyytejä eli rahaa tule, firman on ennen pitkää mahdotonta maksaa tuntipalkkojakaan.

Alkuvuodesta Inter Cab yritti saada jalansijaa lanseeraamalla vajaan kymmenen euron kiinteän erikoishinnan yli 60-vuotiaiden tilaamille, Hämeenlinnan kaupunkialueella ajetuille taksimatkoille.

Sovellusta pyritään levittämään

Inter Taksi on hollolalaisen Inter Kuljetus Oy:n aputoiminimi ja yhtiön taksitilaussovelluksen nimi. Yhtiön pääasiallinen leipäpuu on bussiliiketoiminta. Hämeenlinnalainen Inter Cab Oy on ollut Inter Kuljetuksen paikallinen alihankkija.

Inter Taksi -sovelluksen kautta tilattavia kyytejä ajetaan tällä hetkellä Lahdessa ja Uudellamaalla.

– Lahdessa meillä on nyt 25 omaa autoa ja alihankkijat päälle. Seuraavaksi mennään ehkä Tampereelle ja Turkuun. Kyytejä ajavat eri alihankkijat, Frilander kertoo.

Tunteet kuumina

Inter Cabin entinen toimitusjohtaja ja osaomistaja Tomi Vasiljev irtautui hiljattain yhtiöstä ja siirtyi linja-autoyhtiö Vekka Liikenteen johtoon. Toinen hämeenlinnalainen bussiyhtiö Miodex sulautetaan Vekkaan tytäryhtiöksi.

Vasiljev osti Miodexin kesällä 2017 yhdessä Jukka Lahtisen ja Pekka Kantolan kanssa.

Lahtinen on myös Inter Cabin muodollinen varatoimitusjohtaja. Hän ei kuitenkaan halua kommentoida taksifirman tilannetta eikä sitä, miksi kuskit ovat häipyneet.

– En ole ollut mukana siinä päivittäisessä arkitoiminnassa.

Viime kesänä avautunut taksikilpailu on välillä kuumentanut tunteita Hämeenlinnassa. Viime joulukuussa Vasiljev herätti huomiota väittämällä Hämeen Sanomien haastattelussa, että Kanta-Hämeen aluetaksin eli Taksi Hämeen kuljettajat ovat syrjineet ja kiusanneet Interin kuljettajia Hämeenlinnan taksitolpilla. Taksi Hämeen kuskit torjuivat syytöksen. HäSa