Inter Taksin toimitusjohtaja Tomi Vasiljev kertoo, että uuden kilpailijan tulo Hämeenlinnaan on ollut kova pala osalle Kanta-Hämeen Aluetaksin kuljettajista. Hänen mukaansa Interin kuskeja on syrjitty ja kiusattu taksitolpilla. Kuva Hämeenlinnan linja-autoaseman taksitolpalta.
Kanta-Häme Hämeenlinna

Inter Taksin kuskeja kiusataan Hämeenlinnan taksitolpilla: kiilaamista, pussittamista ja suunsoittoa

Inter Taksin toimitusjohtaja Tomi Vasiljev: "Tämä vain motivoi meitä työskentelemään vielä paremmin."

Uuden taksiyhtiön Inter Taksin kuljettajia syrjitään ja kiusataan Hämeenlinnan taksitolpilla, kertoo Inter Taksin toimitusjohtaja Tomi Vasiljev.

– Autoja on pussitettu niin, etteivät ne ole päässeet lähtemään jonosta, kun omaan sovellukseemme on tullut tilaus. Autoja myös ohitellaan jonossa.

Lisäksi Interin kuskit ovat törmänneet säännöllisesti suunsoittoon ja käsimerkkeihin.

Vasiljevin mukaan Interin uudet kuskit on pakko valmentaa etukäteen tähän Kanta-Hämeen Aluetaksin eli Taksi Hämeen kuskien harjoittamaan vilunkipeliin.

– Kyllähän tällaisen kiusanteon nieleskely vaatii luonnetta. Meidän tämänhetkiset kuskimme ovat onneksi rauhallisia kavereita, jotka pystyvät suhtautumaan tähän neutraalisti. Itse asiassa tämä vain motivoi meitä työskentelemään vielä paremmin.

Kerran Interin taksi oli poiminut epähuomiosssa rautatieasemalta asiakkaan, joka oli tilannut kyydin aluetaksilta. Sen seurauksena aluetaksin auto oli kiilannut Interin auton pysähdyksiin ja vaatinut asiakkaan omaan autoonsa.

– Emme ensin meinanneet edes uskoa tätä todeksi, kunnes tarkistimme asian autokameroista, Vasiljev kertoo.

Lue lisää taksikilpailusta.

Häirintä voi Vasiljevin mukaan vaikeuttaa kuskien työnteon lisäksi myös uusien kuljettajien rekrytointia ja siten toiminnan kasvattamista.

– Vanhemmat kaverit eivät ehkä halua tai uskalla vaihtaa meille, kun näkevät, että se johtaisi kiusaamiseen.

Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö sanoo, ettei ole kuullut Vasiljevin kuvailemasta Inter-kuskien syrjinnästä. Hänen mukaansa tämäntyyppisten asioiden selvittely ei edes kuulu välitysyhtiölle vaan tarvittaessa viranomaisille. Vasiljev puolestaan sanoo, ettei Sirviö ole vastannut asiaa koskevaan soittopyyntöön.

 

Perinteisten taksiyrittäjien väitteet, ettei taksikyytien säännellyissä hinnoissa olisi ollut ilmaa, ovat Vasiljevin mukaan puppua.

– Ylihintojen puolustaminen on lähtenyt ajatuksesta, että yhdellä autolla ja rengillä pitäisi voida maksaa oma elämä ja kivitalo tarvitsematta ajaa itse metriäkään.

Uusien yrittäjien myötä hinnat ovatkin laskeneet heti taksikilpailun avauduttua heinäkuun alusta. Interin kyydit ovat keskimäärin yli 30 prosenttia halvempia kuin Taksi Hämeen kyydit, Vasiljev sanoo.

 

Markkinaehtoisella puolella taksiyhtiöiden ja -ketjujen kilpailu on jo kääntymässä mobiilisovellusten taisteluksi, toimitusjohtaja arvioi.

– Oma sovellus on tämän toiminnan kivijalka. Sen ansiosta meidän ei tarvitse maksaa välityspalvelusta ylimääräisille välikäsille.

Eri sovelluksia ollaan yhdistelemässä.

– Meillä on jo yksinoikeussopimukset Menevän, 020202:n ja Kyyti-palvelun välittämiin kyyteihin. Uusien välityssovellusten yhdistäminen tarkoittaa meille selvää kasvukäytävää. Yksi selvä visiomme on kehittää laajaosainen välittäjäverkosto ja tarjota palvelua tuleville alihankkijoillemme, Vasiljev kertoo.

Jatkossa pidemmätkin matkat jatkoyhteyksineen kootaan yhdeksi ovelta ovelle -matkaketjuksi, joka ostetaan kerralla.

– Asiakkaat eivät enää halua nähdä ylimääräistä vaivaa eivätkä odottaa. Matkojen yhdistäminen tuottaa myös optimaalisimman hinnan, Vasiljev näkee.

 

Interin sovelluksessa asiakas voi itse valita, millaisen auton haluaa. Kyydeissä on kolme eri kategoriaa, joiden hinnat ovat melko lähellä toisiaan.

Vasiljevin mukaan Interin edulliset hinnat ovat houkutelleet taksipalvelujen piiriin ihmisiä, jotka ovat tähän asti kiertäneet taksit kaukaa. Kohderyhmänä ovat varsinkin yksinautoilijat.

Välityskuvion lisäksi Inter pyrkii toimimaan kustannustehokkaasti myös autohankinnoissa. Osa Interin autoista on tavallisten Mersujen sijaan Dacioita ja Citroën Berlingoja.

Hollolaan rekisteröidyllä Inter Taksilla on Hämeenlinnassa kuusi omaa ja kuusi alihankkijoiden autoa. Näistä kolme ajaa myös Kela- ja sote-kyytejä.

Lahdessa autoja on yli 30 ja Riihimäellä kaksi.

– Automäärä ja alihankkijaverkosto kasvavat koko ajan. Ensi vuonna laajennamme Tampereelle ja Hyvinkäälle ja sen jälkeen ehkä muuallekin Suomeen.

Vasiljev ennustaa, että Tampereella aluetaksin kuskit suhtautuvat Interiin suopeammin kuin Hämeenlinnassa.

– Siellä on muitakin uusia toimijoita ja ymmärretään alan tilanne paremmin. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita