Kanta-Häme

Investoinnit luovat kasvua – Viiden vuoden aikana Herkkumaa on investoinut Tuuloksen tehtaaseen viisi miljoonaa euroa

Jatkuvat investoinnit takaavat, että Herkkumaan tuotanto jatkuu tulevaisuudessakin Hämeenlinnassa.
Puhtaat raaka-aineet ja turvalliset tuotteet ovat Atte Rekolan mukaan Herkkumaan kilpailuvaltteja maailmanmarkkinoilla. Vuodessa yritys käsittelee neljä miljoona kiloa kurkkuja. Kuva: Pekka Rautiainen
Puhtaat raaka-aineet ja turvalliset tuotteet ovat Atte Rekolan mukaan Herkkumaan kilpailuvaltteja maailmanmarkkinoilla. Vuodessa yritys käsittelee neljä miljoona kiloa kurkkuja. Kuva: Pekka Rautiainen

Elintarviketeollisuus on Herkkumaan toimitusjohtaja Atte Rekolan mukaan teollisuuden ala, joka on jatkuvien investointien ala. Pontta omille sanoilleen hän saa kertomalla yrityksensä viimeaikaisista investoinneista.

– Viimeisen viiden vuoden aikana Herkkumaa on investoinut lähes miljoona euroa joka vuosi Hämeenlinnan tehtaan toimintaan. Investoinnit ovat keskittyneet infraan, tuotantotilojen muutostöihin ja uusin keitinlinjastoihin.

Investoinneilla yritys pyrkii pysymään kehityksessä mukana ja tarjoamaan asiakkaille ja kuluttajille tuotantoteknologisesti järkeviä ratkaisuja.

– Uusien keitinlinjastojen myötä saimme vuoden vaihteessa siirrettyä kaikkien Suomessa tuotettavien tuotteiden valmistaminen saman katon alle. Siihen asti sinapit, ketsupit ja kastikkeet meille toimitti alihankkija.

 

Yksi asia on selvää jo muutaman minuutin tuttavuuden perusteella, Atte Rekola on ehdottomasti mies paikallaan ja oikealla alalla. Niin innostuneesti ja perusteellisesti hän selventää Herkkumaan historiaa, tuotantoprosesseja ja alan kansainvälistä kilpailutilannetta.

Toistuvia teemoja toimitusjohtajan puheessa ovat laatu ja turvallisuus. Niihin liittyy myös yrityksen seuraava isompi investointi.

– Meillä on tavoitteena siirtyä tuoteturvallisuudessa globaaliin BRC-luokitukseen tammikuussa 2021. Luokitus vaikuttaa tuoteturvallisuuteen ja tapaan tehdä töitä. Se luo kattavamman ja vaativamman järjestelmän kuin nykyinen FSSC tuoteturvallisuusjärjestelmä.

Käytännössä laatujärjestelmät tarkoittavat sitä, että tuotantoon tullaan tekemään tarkistuksia eli auditointeja, että tuotannossa ja toiminnassa noudatetaan käsikirjan sisältöä.

– BRC:n kohdalla esimerkiksi yksi iso saksalainen kauppaketju tulee auditoimaan ilmoittamatta. Kieltäytyminen tästä tarkoittaisi todennäköisesti sitä, että heille ei tarvitse enää tuotteita valmistaa.

Herkkumaan toimitusjohtaja Atte Rekola suorittaa kurkkujen laadunvalvonta. Työ vaatii edelleen ihmisen silmät.

 

Herkkumaalle vienti on merkittävä kivijalka toiminnassa. Yrityksen tuotteista noin 25 prosenttia lähtee vientiin ja uusien sopimuksien myötä määrä on ensi vuonna nousemassa 30 prosenttiin.

Kansainvälisillä markkinoilla Rekolan mukaan partneriksi on helppo valita yritys, jolla on järjestelmät olemassa. Lisäksi muita vaikuttavia asioita ovat luonnollisesti hinta ja tuotteiden turvallisuus ja puhtaus.

– Kilpailu kiristyy siitä, kenellä on puhtain tuote. E-koodeista halutaan päästä eroon. Tällä hetkellä me olemme ainoa yritys Suomessa, joka pystyy valmistamaan majoneesin ilman ainoatakaan e-koodia, Rekola kehaisee.

Yksi Herkkumaan viimeisistä hankinnoista on röntgenlaitteet, joilla pystytään läpivalaisemaan lasipurkkeja ja löytämään mahdolliset vierasesineet.

Kuluneiden vuosien investoinneilla on ollut vaikutusta tuoteturvallisuuden ohella myös tuotantomääriin.

Elintarviketeollisuudessa hinnalla on aina merkitystä.

– Tuotannon tehokkuudella on iso merkitys. Esimerkiksi, jos linjalta saa tunnissa 1500 purkkia verrattuna laitteisiin, joilla saa 3500 purkkia. Ero on päivän päätteeksi aika iso. HÄSA

Maustekurkku oli Herkkumaan ensimmäinen tuote. Kuva: Pekka Rautiainen
Maustekurkku oli Herkkumaan ensimmäinen tuote. Kuva: Pekka Rautiainen

Herkkumaa

Perustettu vuonna 1987.

Rekolan suvun perheyritys alusta alkaen. Toiminut aina nykyisillä sijoillaan Tuuloksessa.

Työntekijöiden määrä satokaudella on noin 60 työntekijää ja satokauden ulkopuolella reilu 30.

Tuuloksen laitoksen pinta-ala on noin 7000 neliömetriä.

Liikevaihto on 11 miljoonaa euroa.

Ensimmäinen tuote oli maustekurkku ja se on edelleen yrityksen päätuote.

Vuoden aikana yritys käsittelee neljä miljoona kiloa kurkkuja ja miljoona kiloa punajuurta.

Yhteensä Herkkumaa valmistaa yli 150 tuotetta.

Valmistaa oman tuotemerkin lisäksi kauppojen omia tuotemerkkejä. Näiden osuus liikevaihdosta 25-30 prosenttia.

Tuuloksen lisäksi tuotantoa on ollut Saksan Baijerissa reilun 10 vuoden ajan. Syynä se, että kaikkea tuotantoa ei voi Tuuloksen linjoilla tehdä.

Vientimaita muun muassa: Venäjä, Saksa, Ruotsi, Tanska, Baltia, Puola, Kroatia.