Kanta-Häme

Irtohiekka ja jää ovat kevätmotoristin vaaroja

Innokkaimmat moottoripyöräilijät lähtevät liikenteeseen heti kevään ensi merkeistä, mutta pitkään jatkuneet pakkaset ovat näkyneet hiljaisuutena moottoripyörähuollossa.

– Vaikka kevät on pitkällä, yöpakkaset vaikuttavat siihen, että porukka heräilee hirveän hitaasti, yrittäjä Jirka Koskinen hämeenlinnalaisesta JPK-Motorsista kertoo.

Moni moottoripyöräilijä kunnostaa pyöräänsä itse pitkin talvea. Kausihuollon voi hyvin tehdä syksyllä, mutta osa huoltotoimista on kuitenkin syytä tehdä vasta juuri ajokauden alla. Talvisäilytys voi vaikuttaa muun muassa rengaspaineisiin, mikä vaikuttaa pyörän ajettavuuteen.

Itse tehty huolto voi olla edullinen, mutta ei aina järkevin ratkaisu. Uudemmissa pyörissä se voi nollata valmistajan antaman takuun.

– Monet valmistajat antavat jopa viiden vuoden pidennettyjä takuita, mutta vaativat sen säilymiseksi huoltoa merkkiliikkeessä ja leimaa huoltokirjaan, Koskinen kertoo.

Kausihuolto valtuutetussa liikkeessä maksaa sadasta eurosta noin neljäänsataan mallista riippuen.

Mikäli pyörän kuitenkin huoltaa itse, ei edes bensa-asemalle auta lähteä, ennen kuin on tarkastanut pari asiaa juuri ennen liikkeelle lähtöä.

– Tärkeintä on tarkastaa voimansiirto, jarrunesteen määrä ja testata jarrujen pitävyys. Myöhemmin kesällä myös jäähdytysnesteiden tarkistaminen on hyvin tärkeätä, Koskinen neuvoo.

Tilannenopeus ratkaisee

Irtohiekka, tien halkeamat ja tuoreet tienpinnan paikkaukset tuovat haastetta moottoripyöräilyyn, muistuttaa Liikenneturva.

Alkukeväästä tiet ovat pinnaltaan huonoimmillaan, ja hiekoitushiekkaa löytyy talven jäljiltä vielä monin paikoin. Varsinkin risteyksissä ja mutkaisilla tieosuuksilla hiekkaa voi olla runsaastikin pääajolinjan ulkopuolella.

Aamuisin ja yöaikaan ajaessa vaarana on myös jää tienpinnassa. Ajo-olosuhteisiin ei voi vaikuttaa, joten tilannenopeus on syytä sovittaa sään ja tienpinnan mukaan. (HäSa)