Kanta-Häme

Isä, poika ja pyhä moottoripyörä

Vaikka Moto3-luokkaa MM-sarjassa ajava Niklas Ajo kilpaileekin tällä kaudella ensimmäistä kertaa isänsä Aki Ajon tallissa, ei yhteistä isä–poika-aikaa tunnu kaksikon mukaan liikenevän juuri aiempaa enemmän.
 
– Yritämme pitää työroolin ja isä–poika-roolin erillään. Reissussa yhdessäoloon ei juurikaan ole aikaa. Ja Niklas on jo sen ikäinen, että kai hän yrittää jo pikemminkin vältellä isäänsä, nauraa Aki Ajo, 45.
 
– En tietysti koko ajan halua isän kanssa yhdessä olla, mutta kun molemmilla on moottoripyöräily intohimona, aina on kuitenkin lähellä ihminen, jolle puhua asioista. Isä on myös tuki ja turva reissuilla, kertoo 19-vuotias Niklas Ajo.
 
Enimmäkseen yhteinen aika löytyy hotelleilla, joissa he kisojen aikaan yöpyvät. Niklas Ajo kertoo yöpyvänsä mielellään myös varikoilla kuljetusrekoissa, joissa monet mekaanikoistakin asuvat.
 
– Päivän päätteeksi yleensä vertailemme kokemuksia ja käymme ehkä syömässä yhdessä, mutta vähäiseksi se yhdessäolo jää, Aki Ajo sanoo.
 
Isä toppuutteli innostusta
Aki Ajo kertoo Niklaksen innostuneen moottoripyöräilystä vasta noin 12-vuotiaana, vaikka tämä olikin kasvanut lajin ympärillä isänsä kilpauran ajan.
 
– En pienenä tuputtanut ajamista Niklakselle, pikemminkin ehkä laitoin jopa hanttiin. En suosittele tätä uraksi omalle lapselle, sillä tämä on aika kova maailma monelle.
 
– Harjoittelu ja työnteko on paljon kovempaa kuin moni kuvittelee. Kun tulee menestystä, sinut haluavat kaikki, mutta jos tulee notkahduksia, sinua ei halua kukaan. Lajissa on myös riskinsä. Tässä joutuu pelaamaan paljon tunteiden kanssa, Aki Ajo myöntää.
 
Menestystä Niklakselle tuli kuitenkin nopeasti.
 
– Noin 15-vuotiaana hän oli jo suomenmestari aikuisten luokassa. Homma karkasi käsistä äkkiä, Aki Ajo naurahtaa.
 
Niklas Ajo kertoo, että menestys ei ole noussut päähän.
 
– Isä, joka on nähnyt kaikenlaisia kuskeja, on saanut pitämään jalat maassa, ja turhat leijailut ovat jääneet pois. Sitä kautta on tullut myös nöyräksi.
 
Rahoitus kiven alla
Sen paremmin moottoripyöräilijät kuin tallitkaan eivät elä pyhästä hengestä. Maailmanlaajuisesti heikentynyt taloustilanne heijastuu myös pyöräilyyn.
 
– Lajin parhaimmat pääsevät tienaamaan hyvin, mutta joudumme tekemään paljon töitä yhteistyökumppanien kanssa, että hommaa voi rahoittaa, tallipäällikkö Aki Ajo kertoo.
 
Rahoituksen löytäminen kuuluukin oleellisesti hänen työhönsä. Niklas Ajo taas joutuu tekemään pr-hommia ajouransa ohella.
 
– Niitä on aika paljon, mutta ovathan ne omaksi hyödykseni. Suomen kokoisesta maasta on tosi vaikea päästä huipulle, kun tiimeillä menee huonosti, nuorukainen toteaa.
 
– Tämä on maailmalla näkyvämpi laji kuin F1. Yritykset haluavat vastinetta rahoilleen. Tarjoamme heille palveluita varikolla. Yrityksillä on siellä asiakkaita vieraina, ja lisäksi he käyttävät sitä neuvottelupaikkana, Aki Ajo kertoo.
 
Tunteet nousevat pintaan
Koska moottoripyöräily on molempien intohimo, ei voi välttyä kysymykseltä, miten isä suhtautuu poikansa kisasuorituksiin.
 
– En ole yleensä hänen kilpailullisista (huonoista) tuloksistaan vihainen. Lähimmäiseltään sitä vaatii kai aina vähän enemmän kuin muilta. Välillä tunteet nousevat pintaan, Aki Ajo myöntää.
 
– Olemme molemmat äkkipikaisia ja intohimoisia tekemään työtämme, Niklas Ajo kuvailee kanssakäymistä.
 
Oppisopimuskoulutus alkaa
Reissupäiviä tiimille tulee 200–250 vuodessa. Koti-Suomessa Niklas Ajo asuu siskonsa Camillan kanssa äitinsä luona Valkeakoskella, jossa myös tyttöystävä asuu.
 
Aki Ajo asuu nykyään Hämeenlinnassa Siirissä avovaimonsa Hanna Hakkaraisen sekä pienten tyttäriensä Amyn ja Mayn kanssa. Hakkarainen hoitaa Aki Ajon tallin talousasioita.
 
Niklas kertoo hoitavansa firmassa päivittäin “juoksevia hommia, kuljetuksia ja teknisiä töitä”. Tämän lisäksi hän valmentaa juniorikuskeja.
 
Nuori mies on ruvennut ajattelemaan jo myös tulevaisuuttaan.
 
– Alan opiskella työn ohessa oppisopimuksella merkonomiksi. Tämä mahdollistuu lajiliiton kautta. Se on parin vuoden juttu. Jos ajaminen ei suju, haluan menestyä muissakin hommissa, Niklas Ajo kertoo.
 
Ajouran jälkeenkin hän haluaa tehdä töitä moottoripyöräilyn parissa.
 
– Tämä on se maailma, joka viehättää. Varmasti sopiva työ löytyy.
 
Vapaa-aikakin pyörien parissa
Niklas Ajo kertoo, ettei enää harmittele sitä, ettei kavereiden kanssa hengailulle juuri jää aikaa.
 
– En koe, että olisin jäänyt mistään paitsi. Moottoripyöräily on antanut niin paljon enemmän takaisin.
 
Hän myöntää, että elämään ei paljon muuta mahdu.
 
– Kaikki intressit on pyöräilyssä. Vapaa-aikananikin tykkään laitella pyöriä, Niklas Ajo kertoo. (HäSa)

Asiasanat