Kanta-Häme

Isot mediayhtiöt etsivät uutta tapaa mitata mediakulutusta

Suomen suurimmat mediatalot eli Yleisradio, Sanoma Media Finland, Alma Media ja MTV aikovat hakea yhteistä ratkaisua luotettavampaan ja vertailukelpoisempaan yleisömittaamiseen.

Rakenteilla on yhteinen yhtiö, jolle haetaan paraikaa toimitusjohtajaa.

– Haku päättyi viime perjantaina, ja se tuotti erinomaisia hakijoita. Useampiakin mahdollisia toimitusjohtajia löytyi, kertoo hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Eija Moisala Ylestä.

Sitä mukaa, kun medioiden seuraaminen on eriytynyt erilaisiin kanaviin ja päätelaitteisiin, seuraajamäärien mittaaminen on hankaloitunut. Esimerkiksi kuluvalla viikolla vuoronperään sekä Iltalehti että Ilta-Sanomat ilmoittivat olevansa maan seuratuin media omiin tilastotulkintoihinsa vedoten.

– Nykyisellään on paljon erilaisia keinoja, jotka eivät ole yhteismitallisia keskenään. Kehitystyö on vasta alkuvaiheessa, mutta tarkoituksena on löytää ihan uusi ja kovan luokan ratkaisu, joka mahdollistaa niin printin, videon kuin audion mittaamisen samalla tutkimuksella, Moisala luonnehtii.

Voimien yhdistämistä

Moisala kiistää ajatuksen, että uudella yhtiöllä olisi tarkoitus korvata esimerkiksi Finnpanelin tekemät katsojalukumittaukset. Ilmoitettujen katsojalukujen oikeellisuutta on kyseenalaistettu, sillä tutkimus ei rekisteröi tietokoneen, tablettien tai puhelimien kautta tapahtuvaa katsomista, mikä yleistyy koko ajan hurjaa vauhtia.

– Ei tämä lähde liikkeelle kenenkään korvaamisesta, vaan siitä, että yhdistelemällä voimavaroja voimme saada parempaa tietoa yleisöistämme.

– Myös Finnpanelin tutkimukset varmasti kehittyvät koko ajan, ja nykyiselläänkin osa paneelista kuuluu jo pc-mittaukseen, Moisala huomauttaa.

Uudenlaisen mittausmenetelmän kehittämishanke sai alkunsa mediayhtiöiden toimitusjohtajien aivoriihestä. Moisalan mukaan yhtiöt ovat sitoutuneet pitkäjänteiseen toimintaan.

– Yhtiöllä ei ole vielä nimeä, eikä rahoitusta ole määritelty, mutta tarkoitus on edetä hyvin ripeästi, kun uusi toimitusjohtaja on valittu, Moisala vakuuttaa.

Kaupallisten yhtiöiden motiivi seurata yleisölukuja on selvä, mutta myös Yle haluaa olla tietoinen katsojaluvuistaan ja -profiileistaan.

– Jotta osaisimme kehittää ohjelmiamme ja palvella yleisöämme, meidän pitää tuntea heidät paremmin. Toki Yleisradiolla on monia muitakin motiiveja ja tavoitteita toiminnalleen kuin katsojaluvut, mutta ne ovat yksi niistä. (HäSa)