Kanta-Häme Hämeenlinna

Italialainen ja suomalainen sielunmaisema kohtaavat – Enrico Mazzone tekee jättiläismäistä taideteosta lyijykynällä

Torinosta kotoisin oleva Enrico Mazzone on asunut Suomessa reilut kolme vuotta. Avantouintia harrastava taiteilija viihtyy hyvin Suomen talvessa. Kuva: Esko Tuovinen

Suomen kansalliseepos Kalevala ja Dante Alighierin Jumalainen näytelmä ovat molemmat lajissaan mittavia teoksia.

Ehkä siksi on aivan oikein, että myös kahden järkäleen maailmoja yhdistävä taideteos on massiivinen. Mutta lyijykynäpiirros, joka on 97 metrin levyinen ja neljän metrin korkuinen? Mitä ihmettä?

Italialainen taiteilija Enrico Mazzone aloittaa alusta. Hän saapui Suomeen ja Raumalle aluksi taiteijiaresidenssiin marraskuussa 2015. Työskentelyn Suomessa piti kestää kolme kuukautta, mutta nyt aluillaan on neljäs vuosi.

– Asuin aiemmin muun muassa Reykjavikissa Islannissa ja haaveenani oli jatkaa työskentelyä Ruotsissa tai Norjassa. Se ei kuitenkaan toteutunut, jolloin seuraava vaihtoehto oli Suomi.

Hän työskenteli aluksi pienemmän, italiassa aloitetun lyijykynätyön parissa. Sekin oli tosin 20 metrin levyinen.

Ratkaisevan sysäyksen nykyiselle urakalle hän sai loppuvuonna 2016, kun taiteilijan sponsoriksi ryhtyneen UPM-Kymmenen paperitehtaalta tuotiin Mazzonelle paperirulla.

– Se on auki rullattuna neljä metriä korkea ja melkein 100 metriä leveä, taiteilija kertoo.

Enrico Mazzone pystytti näyttelyään Lammin kirjastoon tiistaina.

Mazzone halusi tallentaa uuteen työhönsä itse kulkemaansa matkaa hiukan samaan tapaan kuin Dante Alighieri Jumalaisessa näytelmässään.

– Kun on pois kotimaasta, mieleen nousee melankolisia ajatuksia. En tuntenut olevani maanpaossa, kuten Dante, mutta pois kotoa kuitenkin. Nyt kun katselen valmiita kuvia, se on kuin selaisi päiväkirjaa. Mieleen tulee katkelmia siitä, mitä silloin ajattelin ja tein.

Mazzone kertoo olevansa innokas lenkkeilijä ja suomalaiset metsät ovat tehneet häneen suuren vaikutuksen. Samalla häntä on alkanut kiinnostaa suomalainen mytologia, myös Danten ansiosta.

– Aloin miettiä vertailukohtaa Jumalaiselle näytelmälle ja kuulin Kalevalasta. Vaikka se on teoksena hyvin erilainen kuin Jumalainen näytelmä, yhtymäkohtiakin löytyy.

Aluksi Mazzone suunnitteli tekevänsä 30 metriä leveän työn, ja tekikin. Rullasta oli kuitenkin siinä vaiheessa jäljellä vielä yli kaksi kolmasosaa, ja Mazzone halusi jatkaa.

Nyt valmiina on noin 38 metriä ja seuraava kolmen metrin osuus on myös jo aluillaan. Hän on asettanut itselleen tavoitteen, että koko rulla olisi täyteen piirretty vuoden 2020 loppupuolella.

– Toivotaan, ettei tule keskeytyksiä. Tosin yksi on jo tiedossa syksyllä. Nykyinen työtilani eli Rauman vanha linja-autoasema puretaan, eikä minulla ole vielä uutta työskentelypaikkaa tiedossa.

Mazzone piirtää makuullaan paperin päällä. Paperia on rullattu auki noin viiden metrin pätkä eli sen verran, mitä työhuoneen lattialle kerralla mahtuu.

– Paperirulla on ehjä, en ole katkaissut paperia missään vaiheessa, vaan kierrän sitä auki ja rullaan kiinni toisesta päästä. Se vaatii voimaa.

Matkan varrella on ollut keskeytyksiä aiemminkin, muun muassa työtilojen vaihdon takia. Nyt Mazzone piirtää tai oikeammin naputtaa uudella innolla.

Niin, miksi Mazzone tekee massiivista työtään lyijykynällä?

Hän on suorittanut lavastus- ja pukusuunnittelijan tutkinnon kotikaupunkinsa Torinon Accademia Albertina di Belle Arti -taideakatemiassa.

– Olisin halunnut opiskella myös grafiikan menetelmiä, mutta tunnit osuivat hankalasti päällekkäin. Nyt käytän lyijykynää saadakseni aikaan samanlaista jälkeä kuin vanhoissa etsauksissa, hän kertoo.

Enrico Mazzonen kynänjälki muistuttaa vanhoja etsauksia. Tekniikka on erittäin hidas, mutta Mazzone sanoo sitä meditatiiviseksi. Kuva: Esko Tuovinen

Enrico Mazzone on esitellyt jättityönsä luonnoksia monessa kirjastossa.

– Ihmisten on helppo tulla kirjastoon, ja työni sopivat kirjojen pariin muutenkin, kun inspiraationa ovat nimenomaan kirjat, Mazzone sanoo.

Hän haaveilee siitä, että saisi työnsä esille myös kokonaisena sekä Italiassa että Suomessa. Jonkinlainen lieriömuoto tai spiraali olisi silloin kätevin, mutta käytännön toteutus on vielä auki.

Ensimmäiset 30 metriä oli auki rullattuna esillä Rauman kauppaoppilaitoksen liikuntasalin lattialla Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlapäivänä vuonna 2017. Yleisö tutki teosta salin katsomosta. HÄSA

Lammin näyttely

Enrico Mazzonen luonnoksia KalevAlighieri-teoksesta on esillä Lammin kirjaston näyttelytilassa (Linjatie 4) helmikuun ajan.

Enrico Mazzone

Syntynyt Torinossa 1982, asuu nykyisin Raumalla.

Valmistui lavastus- ja pukusuunnittelijaksi Accademia Albertina di Belle Arti di Torino -taideakatemiasta vuonna 2005.

Tuli Raumalle Raumarsin taiteilijaresidenssiin marraskuussa 2015, hänen piti viettää Suomessa kolme kuukautta.

Aloitti suurikokoisen lyijykynätyönsä teon loppuvuodesta 2016, ensimmäinen osa oli esillä 6.12.2017 Raumalla liikuntasalissa. Työnimi on nyt KalevAlighieri.

Pitänyt lukuisia pienimuotoisia näyttelyitä etenkin kirjastoissa eri puolilla Suomea.