Kanta-Häme

Jaakonkatu sai nopeusrajoituksen

Jaakonkadun nopeusrajoitus on äskettäin alennettu 40 kilometriin tunnissa. Lisäksi Jaakonkadun Rinnetien risteykseen on asennettu Lapsia-liikennemerkit turvaamaan Rinnetiellä nykyään toimivan Kaurialan yläkoulun oppilaiden liikkumista.

Sen sijaan hidastetöyssyjä Jaakonkadun ja Rinnetien risteykseen ei aiota asentaa, vaikka Myllymäki-yhdistys on niitä perännyt ja vaikka ne sisältyvät vuoden 2011 suunnitelmaan.

Vuonna 2015 kaupunki luokitteli kadut toiminnallisuuden mukaan, ja tuosta lähtien Jaakonkatua on pidetty alueellisena kokoojakatuna. Tällaisille kaduille ei enää nykyisin rakenneta hidastetöyssyjä. Näin yhdyskuntalautakunta vastasi tällä viikolla Myllymäki-yhdistyksen aloitteeseen.

Myllymäki-yhdistys huomautti yhdyskuntalautakunnalle lähettämässään kirjeessä myös Louhimokadun ja Tykistötien huonosta katupäällysteestä.

Lautakunta vastasi, että Tykistötien saneeraussuunnitelman pohjaksi on jo tehty tutkimuksia. Ne paljastivat, että kadun rakenne on uusittava ennen mahdollista päällystystä, ja samalla on parannettava kadun kuivatusta ja uusittava vesihuollon putkia ja laitteita sekä uusittava myös kaukolämpöputkisto.

Tykistötien, samoin kuin Mäkikujan ja Salokanteleenkadun saneeraukset odottavatkin nyt rahoituspäätöstä. Yhdyskuntalautakunta uskoo, että työt saadaan tehdyksi lähivuosina.

Sen sijaan kirjeessä mainittu Louhimokatu ei ole luokiteltu huonoimpien katujen joukkoon, eikä sen päällystys ole ainakaan tämän vuoden ohjelmassa. HäSa