Kanta-Häme Hämeenlinna

Jäätelöä, vettä ja vesimelonia – viilennyskeinoja helteeseen on monia

Auringon paahteessa ei kannata heittää aivoja tyystin narikkaan, vaan muistaa suojata ja viilentää kehoa. Kysyimme kaupunkilaisilta, mitkä ovat heidän selviytymiskeinonsa.
Nina Niskakoski (vas.) ja Heidi Korkalainen luottavat jäätelön viilentävään vaikutukseen helteillä. Kesäkuumalla hedelmäiset ja raikkaat maut maistuvat kaksikolle parhaiten. Kuva: Pekka Rautiainen
Nina Niskakoski (vas.) ja Heidi Korkalainen luottavat jäätelön viilentävään vaikutukseen helteillä. Kesäkuumalla hedelmäiset ja raikkaat maut maistuvat kaksikolle parhaiten. Kuva: Pekka Rautiainen

Ihosyöpä. Kehon kuivuminen. Lämpöhalvaus. Ihon vanheneminen. Hengenvaara.

Armaalla auringolla on monta haittavaikutusta, joilta olisi syytä muistaa suojautua, vaikka lämmin ilmamassa viekoitteleekin ulkoilmaan nauttimaan kesäsäästä.

Pelkojen ja vaarojen keskellä on hyvä muistaa, että aurinko tarjoaa myös elintärkeätä d-vitamiinia ja että valo nostaa vireystilaa.

Hellekesän lempinimet naurattavat

Torin laidalla auringosta, lämmöstä ja viilennyskeinoista makoisinta, eli jäätelöä, nauttivat Nina Niskakoski ja Heidi Korkalainen.

Heillä on vankka mielipiteensä median tämän kesän sääjutuista ja hellekesälle annetuista lukuisista lempinimistä.

– Aika hupaisiahan ne ovat, Nina Niskakoski aloittaa.

– Ja sensaatiohakuisia. Juuri oli joku uusi termi jommassakummassa iltapäivälehdessä. Se ei tainnut olla kovin hyvä, koska olen sen jo unohtanut, Heidi Korkalainen jatkaa.

Entä toimiiko sää small talkina tai iskurepliikin avauksena?

– Kulunut aihe, jotakin uutta voisi keksiä, Niskakoski naurahtaa.

Raikkaat maut houkuttavat

Ihmisen pitäisi juoda keskimäärin 1,5 litraa vettä vuorokaudessa, helteellä hikoilun vuoksi enemmän.

Kuten hikoilu, myös nesteytyksen tarve on kesäkuumalla yksilöllistä. Sekä Korkalainen että Niskakoski kertovat huolehtivansa nesteytyksestä veden juonnilla.

– En muista paljonko päivässä pitäisi vettä juoda, mutta näillä keleillä hanavettä ja vissyä kuluu tavallista enemmän.

Kehon viilennykseen molemmat suosivat jäätelöä, joskin päiväkohtainen kulutus on kaikin puolin kohtuullista.

– Lämpiminä päivinä syön jäätelöä päivittäin, mutta yhdessä annoksessa pitäydyn, Niskakoski kertoo.

– Hedelmäiset ja raikkaat maut toimivat kuumalla parhaiten, Korkalainen täydentää.

 

Lue myös: Auto muuttuu helteellä kuumaksi pätsiksi ja vedessäkin vaanii vaara – Kesä ei ole koiralle riskitöntä aikaa (26.7.2019)

 

Maria Luoto varjelee tyttärensä Alman ihoa auringon uv-säteiltä asiallisesti pitkillä hihoilla, päähineellä ja aurinkorasvalla. Helteellä pienokaiselle maistuu muun muassa vesimeloni. Kuva: Pekka Rautiainen
Maria Luoto varjelee tyttärensä Alman ihoa auringon uv-säteiltä asiallisesti pitkillä hihoilla, päähineellä ja aurinkorasvalla. Helteellä pienokaiselle maistuu muun muassa vesimeloni. Kuva: Pekka Rautiainen

Uv-vaatteilla suojaa lapselle, ilmalämpöpumpulla kotiin

Nestetasapainoa voi ylläpitää veden juonnin lisäksi nauttimalla välipalaksi hedelmiä ja vihanneksia, jotka sisältävät nestettä ja kivennäisaineita.

Näiden mehukkaiden ja maistuvien herkkujen nimeen vannoo myös Maria Luoto pitäessään huolta vuoden ja seitsemän kuukauden ikäisen Alma-tyttärensä nesteytyksestä.

– Veden juonnin lisäksi syödään kurkkua, mansikoita ja tämän hetken hittiä vesimelonia.

Ulkoillessa Luoto pukee Almalle pitkähihaista vaatetta päälle.

– Aurinkorasva ja uv-vaatteet ovat myös käytössä.

Luotojen kotona sisäilman viilennyksestä huolehtii ilmalämpöpumppu, mutta siitä huolimatta helteen jäljet näkyvät perheen arjessa.

– Päiväunet venähtävät tunnin mittaisiksi, yleensä ne ovat lyhyemmät.

Kuumaa kahvia jääkahvin sijaan

Sää ei merkitse mitään, kun on kyse helsinkiläisen Tomi Lahtelan kahvitottumuksista. Jäätelökioskin penkillä mies hörppii päivän toista kofeiiniannostaan.

– Aamulla ja lounaan jälkeen juon kahvin kelillä kuin kelillä. Kahvinkuluttajana kuulun vanhaan koulukuntaan, juon sen aina mustana. Jääkahvit eivät houkuttele lämpimälläkään. Helteillä kahvin kylkeen tulee tosin usein otettua myös jäätelö, Lahtela kertoo tottumuksistaan.

Kuumalla ilmalla ei välttämättä tule mieleen juoda lämmintä, mutta se saattaa kannattaa. Lämmin juoma kohottaa kehon sisäosien lämpötilaa, minkä seurauksena keho lisää lämmönluovutusta.

Kuumaa juomaa nauttimalla pintaverenkierto lisääntyy ja hikoilu kiihtyy. Hikoilu viilentää kehoa, koska hien haihtuminen sitoo tehokkaasti lämpöä.

Kahvin lisäksi Tomi Lahtela luottaa nestetasapainon ylläpidossa veteen.

– Normaalisti en autoon vettä osta. Nyt olemme lomareissulla ja olen autoon vesipulloja tankannut. Nestetasapainosta täytyy yrittää huolehtia.

 

Lue myös: Tänään riittää hellettä ympäri maan (26.7.2019)

 

Työnantajalla velvollisuuksia kuumalla säällä

Työpaikoilla työnantajan on työturvallisuuslain mukaan rajoitettava työntekijän altistumista turvallisuutta tai terveyttä haittaaville tai vaarantaville lämpöolosuhteille.

Työnantajan velvollisuutena on teknisin toimenpitein huolehtia siitä, että lämpötila työpaikalla pysyy alle 28 asteessa, kun lämpötila ulkona on alle 25 astetta.

Kevyissä ja keskiraskaissa töissä on muodostunut vakiintuneeksi käytännöksi pitää kymmenen minuutin tauko kerran tunnissa tai tehdä jaksoittain esimerkiksi muuta työtä viileämmässä työtilassa, jos lämpötila työpaikalla on yli 28 astetta.

Jos työpaikan lämpötila teknisistä toimenpiteistä huolimatta helteen vuoksi ylittää 28 astetta, on työntekijöiden altistumisaikaa kuumuudelle rajoitettava.

Lämpötilan ollessa yli 33 astetta vastaava aika on viisitoista minuuttia.

Tätä suuremmissa lämpötiloissa ja raskaissa ruumiillisissa töissä on ryhdyttävä erityisiin suojelutoimiin. HÄSA

Viisi vinkkiä

1. Muista riittävä nesteytys. Juo helteellä reilusti vettä. Myös vissy voi välillä olla hyvä janojuoma, sillä se korvaa hien mukana menetettyä suolaa. Älä jää kuumalla ilmalla odottelemaan janon tunnetta, vaan juo vettä säännöllisin väliajoin, jotta kehon nestetasapaino pysyy kunnossa.

2. Suosi väljiä, vaaleita vaatteita. Kevyet, väljät vaatteet sallivat kehon hikoilla ja viilentää itseään normaalisti. Isolierinen hattu suojaa päätä ja niskaa porottavalta auringolta.

3. Pulahda uimaan tai kokeile vaatteiden kostuttamista viilennykseksi. Uiminen viilentää kuumassa ilmassa lämmennyttä kehoa tehokkaasti. Jos uimamahdollisuutta ei ole, voi vaatteiden kasteleminen toimia hyvänä viilennyskeinona.

4. Vältä ulkoilua keskipäivän aikaan. Keskipäivällä on paras pysytellä varjossa. Fyysisesti raskas työ tai urheilusuoritus kannattaa ajoittaa aamupäivään, jottei keho pääse kuumenemaan liikaa.

5. Älä epäröi ottaa yhteyttä lääkäriin tarvittaessa. Varsinkin lasten ja vanhusten kohdalla kannattaa helteellä olla tarkkana, sillä he ovat tavallista herkempiä auringolle. Lämpöhalvaus voi olla lapselle tai vanhukselle hengenvaarallinen. Huono olo, huimaus ja päänsärky ovat oireita, joiden ilmetessä on hyvä kääntyä lääkärin puoleen.

Lähde: Terveystalo

Lisää hellevinkkejä