Kanta-Häme

Jäätelökesään valmistautuminen loppusuoralla

Kesän jäätelönkulutukseen on alettu valmistautua jo tammikuun pakkasilla. Tehtaanjohtaja Arto Seppä-Lassila Suomen Nestlén Turengin jäätelötehtaalta kertoo, että jäätelöitä tehdään yhä varastoon kesän kulutuspiikkiä varten.

Jäätelön kiivain valmistuskausi kestää toukokuulta heinäkuulle. Tunnissa valmistuu parhaimmillaan esimerkiksi 30 000 tuuttia tai 5 700 litran tiiliskivipakettia.

Jäätelötehtaalla työskentelee sesongista riippuen 140–250 työntekijää. Kahdeksalla tuotantolinjalla valmistetaan yli 200:aa tuotetta.

Valmistusvaiheessa jäätelömassa on –5-asteista. Valmiit jäätelöpakkaukset karkaistaan –40 asteessa, ja tehtaalla niitä varastoidaan 25 pakkasasteessa.

Suomalaiset kuluttavat jäätelöä eniten Euroopassa, eli vuosittain 12 litraa henkilöä kohden. Jäätelönkulutuksen maailmanlaajuisissa kärkimaissa Pohjois-Amerikassa ja Australiassa keskivertohenkilö syö yli 20 litraa jäätelöä joka vuosi.

Suomen Nestlén markkinointijohtaja Anita Storgård huomauttaa, että suomalaisten jäätelömaku on lähempänä Amerikkaa ja Australiaa kuin muuta Eurooppaa. Eurooppalaisille maistuu yleisimmin kasvirasvajäätelö, mutta suomalaiset suosivat kermajäätelöä.

Suomen Nestlé teetti TNS Gallupilla kyselyn suomalaisten jäätelömieltymyksistä huhtikuussa. Kyselyyn kuului 1 121 haastattelua, ja kyselyn virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Yli kolme neljäsosaa vastaajista piti kermajäätelöä maukkaimpana. Maito-, jogurtti- ja kasvirasvajäätelöt olivat kyselyssä korkeintaan viiden prosentin suosikkeja.

Jäätelön kotimaisuuden tärkeimpänä kriteerinä 75 prosenttia vastaajista piti valmistusmaata. Toiseksi tärkeimmäksi kotimaisuuden kriteeriksi nousi raaka-aineen alkuperämaa.

Storgård kertoo, että Turengissa jäätelönvalmistukseen käytetään vain suomalaisia maitotuotteita. Turengissa valmistetuille jäätelöille on myönnetty Avainlippu-tunnus.

– Kotimaisuus on itseisarvo. Työllistämme ihmisten lisäksi muun muassa 2 000 lehmää.

Vanilja, mansikka ja suklaa maistuvat suomalasille eniten vuodesta toiseen. Storgårdin mukaan jäätelövalinnoissa näkyy myös kokeilunhalu.

– Jäätelöt tarjoavat jutunjuurta. Aina voi kysyä, oletko jo maistanut sitä ja tätä uutuutta.

Kansainvälisessä vertailussa suomalaisten jäätelönkulutuksessa korostuu vaniljan suosio. Ulkomailla vaniljaa ei välttämättä edes lasketa mauksi.

Suomessa Suomessa suosiossa ovat myös litran tiiliskivipakkaukset. Storgård kertoo, että litran pakkauksia kuluu ympäri vuoden.

– Litran paketti on helppo ostaa kotiin. Lisäksi vaniljajäätelö taipuu moneksi.

Suomen Nestlé maahantuo esimerkiksi Mövenpickin kermajäätelöitä. Valtaosa Nestlén Suomessa myymistä jäätelöistä on kuitenkin kotimaisia.

Päivän lehti

26.1.2020