Kanta-Häme

Jälleensyntyminen kaadetuille eläimille

Metsästysmuseon näyttelyvuoden avajaisia vietetään 1. helmikuuta kello 10–16.

Avajaisiin valmistuu museon perusnäyttelyn uusin, merilinnustusta esittelevä osio.

Näyttelyn esineistö ja valokuvat koostuvat suurelta osin Georg Munterin Metsästysmuseolle lahjoittamasta kokoelmasta. Dioraaman on rakentanut Antti Saraja.

Merilinnustus on syksyllä merellä tapahtuvaa kokosukeltajasorsien pyyntiä sekä alkukesän uroshaahkojen pyyntiä.

Lajia harrastetaan Helsingin, Porvoon ja Kotkan edustalla sekä Helsingin ja Hangon välisellä merialueella sekä myös lounaissaaristossa ja Pohjanlahden rannikolla. Tärkeimmät saalislajit ovat alli, haahka, koskelot ja telkkä.

Merilinnustus on vaativa merellinen metsästysmuoto, joka edellyttää merilinnustajalta metsästystaitojen ja hyvien varusteiden lisäksi taitoa liikkua merellä usein hyvin nopeastikin muuttuvissa olosuhteissa.

Saaristolaisille merilinnustus on ollut tärkeä toimeentulomuoto ainakin 1500-luvulta lähtien. Kevätmetsästys oli ennen syksyistä jahtia tärkeämpää, koska silloin saatiin pitkän talven jälkeen tuoretta lihaa ruokapöytään. Linnustajat väijyivät saalistaan luodoille kivistä rakennettujen näkösuojien takana, ja lintuparvia houkuteltiin ampumaetäisyydelle veteen aseteltujen houkutuskuvien eli kaaveiden avulla.

Tuliaseiden lisäksi merilintuja pyydettiin myös salmikapeikkojen yli viritetyillä verkoilla 1500-luvulta alkaen aina 1800-luvun alkuun asti.

Metsästysmuseossa avautuu 1. helmikuuta myös Subjective Trophies -näyttely.

Ranskalainen valokuvaaja Pierre Abensur on tarttunut mielenkiintoiseen ja omaperäiseen valokuvausaiheeseen: eri maiden metsästäjiä on kuvattu trofeineen riistaeläimen pyyntipaikalla.

Hän koki metsästäjien trofeet pyrkimyksenä luoda eräänlainen jälleensyntyminen kertaalleen kaadetulle eläimelle. Niinpä hän halusi kuvata metsästäjän ja saaliin paluun metsästyspaikalle pyhiinvaelluksena, jossa merkityksellinen kohtaaminen syntyy uudelleen. Tätä korostaakseen hän pyysi metsästäjiä pukeutumaan parhaimpiinsa.

Valokuvissa esiintyy metsästäjiä saaliineen Afrikasta Aasiaan ja aina Suomeen asti.

Näyttely toteutetaan yhteistyössä Ålands jakt- och fiskemuseumin kanssa, ja se siirtyy Riihimäeltä kesäksi 2017 Ahvenanmaalle.

Pierre Abensur on toiminut valokuvaajana useilla maailman kriisialueilla ja hänen kuviaan on julkaistu useissa sanoma- ja aikakauslehdissä Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Subjective Trophies -näyttely on ollut esillä muun muassa Pariisissa Musée de la Chasse et de la Nature -museossa vuonna 2015.

Subjective Trophies -näyttely on esillä Suomen Metsästysmuseossa 23. huhtikuuta asti.