Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren mukaan liikenne- ja viestintäministeriö, Helsinki, Vantaa ja Tampere päätyivät yhdessä ja yksimielisesti siihen, ettei pienempiä pääratakaupunkeja tai -kuntia päästetä mukaan hankeyhtiön ensimmäiseen vaiheeseen. Kuva: Juhani Salo
Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren mukaan liikenne- ja viestintäministeriö, Helsinki, Vantaa ja Tampere päätyivät yhdessä ja yksimielisesti siihen, ettei pienempiä pääratakaupunkeja tai -kuntia päästetä mukaan hankeyhtiön ensimmäiseen vaiheeseen. Kuva: Juhani Salo
Kanta-Häme

Jan Vapaavuori: Hämeenlinna jätettiin pääratayhtiön ulkopuolelle “yhteisellä ja yksimielisellä” päätöksellä

Kaupunginjohtaja Timo Kenakkala ei ole vielä saanut mitään perusteluja Hämeenlinnan sivuuttamiselle.

Hämeenlinnan ja muiden pienempien kaupunkien jättämisestä Suomirata Oy:n ulkopuolelle päätettiin “yhteisesti ja yksimielisesti” liikenne- ja viestintäministeriön, Helsingin, Vantaan ja Tampereen neuvonpidossa, kertoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) Hämeen Sanomille.

Ratkaisun syitä hän ei sähköpostissaan avaa.

Vapaavuori ei myöskään osaa sanoa, milloin pääradan hankeyhtiön ovet aukeavat mahdollisille uusille osakaskunnille.

– Asiasta ei ole mitään päätöksiä, eikä sitä voi vielä varmuudella ennakoida.

Hämeenlinna ja Riihimäki olisivat halunneet olla mukana alusta asti.

Mitään vaihtoehtoja ei ole hylätty

Kummastusta ja hämmennystä on herättänyt sekin, miksei tulevan yleissuunnittelun ole vieläkään kerrottu kohdistuvan nimenomaan nykyisen pääratakäytävän parantamiseen ja lisäraiteisiin – ei Tampereelta suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle kulkevaan uuteen ratalinjaukseen.

– Mitään vaihtoehtoja ei ole hylätty eikä valittu, emme ole vielä lähellekään niin pitkällä asian suhteen, Vapaavuori toteaa.

Eli yhtenä ratavaihtoehtona keikkuu edelleen viivasuora oikorata, kuten Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.) jo viime viikolla kertoi.

Kenakkala: Kuukauden päästä varmaan jo selvempää

Hämeenlinnan kaupunginjohtajalle Timo Kenakkalalle ei ole vielä kerrottu, miksi pienemmät kaupungit pudotettiin hankeyhtiön perustamisvaiheesta.

– Tietenkin pikkuisen harmittaa, että meidät jätettiin Lahden kanssa ulkopuolelle. On kuitenkin kokonaisuudessaan erinomainen asia, että hankeyhtiö ja suunnittelu saadaan liikkeelle, hän sanoo.

Hämeenlinna ja Lahti kuuluvat pääradan parantamista ajavaan viiden koplaan yhdessä Helsingin, Tampereen ja Vantaan kanssa.

Kenakkalan käsitys on, että perustajaosakkaiden osakassopimus on jo pääosin sorvattu.

– Emme kylläkään tiedä, mitä se pitää sisällään.

Kenakkala arvelee, että perustajaosakkaat tekevät “jonkinnäköisen ulostulon” viimeistään huhtikuun alkupuolella, jolloin hankeyhtiö on tarkoitus saada käyntiin.

– Kuukauden päästä ollaan varmaan jo selvemmillä vesillä ja saatu konkretiaa tulevien päätösten pohjaksi.

Pääratayhtiön osakkaaksi mielivä Hämeenlinnan kaupunki sitoutui maksamaan oman osuutensa Suomirata-hankkeen markkinointikampanjasta jo ennen kuin tuli heitetyksi ulos hankeyhtiön perustajaporukasta.

– Osuutemme tulee olemaan ehkä pyöreästi kymppitonnin luokkaa, Kenakkala kertoo.

Ratakampanja on mainostoimisto Ellun Kanojen käsialaa.

Kommentteja niukasti

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti maanantaina kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti enintään neljän miljoonan euron pääomistuksesta Suomirata Oy:lle. Vantaa teki saman päätöksen jo aiemmin. Helsingissä asian käsittely on kesken.

Tampereella päätöksen perusteluissa viitattiin Pirkanmaan liiton selvitykseen, jonka mukaan parhaat hyödyt tuottaisi nykyisen pääratakäytävän parantaminen lisäraiteineen.

Toimitusministeristön liikenne- ja viestintäministerinä jatkavalta Anne Berneriltä (kesk.) ei saatu tiistaina kommenttia Hämeenlinnan ja muiden radanvarsikaupunkien sivuuttamisen taustoista.

Kommentteja ei irronnut myöskään Väylävirastosta. Päärataremontin esiselvityksen tekeminen on seissyt kohta puolitoista kuukautta, sillä Väylävirasto pani sen jäihin, kun hallitus oli tiedottanut uudesta hankeyhtiökokonaisuudesta. HäSa

Lue myös: Viki Salosen kolumni: Kanta-Hämettä kyykytetään nyt olan takaa

Lue myös: Tampereen pormestari Lauri Lyly: Tuleva ratalinjaus on vielä täysin auki, tunnin matka-ajasta ei tingitä

Lue myös: Hämeenlinna ja Riihimäki ulos pääratayhtiön ensimmäisestä vaiheesta – Finavia tulossa hankeyhtiön osakkaaksi