Kanta-Häme

Janakkalan Barokissa soivat Bach ja kolme S:ää

– Olen odottanut ja salaa haaveillut tästä tapahtumasta, sanoo janakkalalainen sopraano Pia Freund Janakkalan Barokista.

Siitä hän ei kuitenkaan osannut haaveilla, että hän itse esiintyisi uuden tapahtuman ensimmäisessä konserttisarjassa.

Janakkalan Barokki tarjoaa kesäkuun viimeisenä viikonloppuna kolme konserttia: perjantaina Johann Sebastian Bachin sonaatteja ja partitoja, lauantaina Bachin urkumusiikkia ja sunnuntaina muun muassa kolmen suuren S:n eli Schützin, Scheinin ja Scheidtin sävellyksiä.

Perinne jatkuu

Pia Freundin mukaan muusikkopiireissä Janakkala muistetaan edelleen ennen kaikkea Janakkalan Barokkikesästä, musiikkitapahtumasta, jota järjestettiin vuosina 1993–2003.

Uusi Janakkalan Barokki jatkaa siis tärkeää perinnettä. Tapahtuman järjestää Helsingin Barokkiorkesteri yhdessä Janakkalan kunnan ja seurakunnan kanssa.

Mikä sitten oli alkusysäys uudelle tapahtumalle? Se, että janakkalalainen Eero Holstila sattuu olemaan Helsingin Barokkiorkesterin hallituksen jäsen. Holstila järjesti vuosi sitten tapaamisen Helsingin Barokkiorkesterin taiteellisen johtajan Aapo Häkkisen ja kunnanjohtaja Anna-Mari Ahosen välille.

Muuta ei sitten tarvittukaan. Uusi, jokakesäinen barokkimusiikkitapahtuma päätettiin aloittaa, ja Aapo Häkkinen alkoi suunnitella tämänkesäisen tapahtuman ohjelmistoa.

Ensimmäinen Janakkalan Barokki on samalla myös Pyhän Laurin kirkon urkujen 20-vuotisjuhla. Urut rakensi tervakoskelainen Martti Porthanin urkurakentamo, ja barokkiurkujen mallina olivat pohjoissaksalaisen Staden kaupungin urut.

Suolikielet ja barokkijousi

Janakkalan Barokin ensimmäisessä konsertissa soittavat viulisti Réka Szilvay ja cembalisti Aapo Häkkinen Bachia.

– Réka Szilvay soittaa ensimmäistä kertaa suolikielillä ja barokkijousella, Aapo Häkkinen kertoo.

Toinen Bach-konsertti on Markku Mäkisen urkukonsertti, ja teoksena on Clavier-Übung III, joka on säveltäjän myöhäistuotantoa.

– Se perustuu Lutherin katekismuksiin. Jokainen virsisävelmä kuullaan kahtena eri versiona, ensin täysille uruille pedaalien kanssa, sitten sormioilla ilman pedaaleja. Clavier-Übung on teknisesti hyvin haastava, Häkkinen selvittää.

Kolmannessa konsertissa on paljon säveltäjänimiä (muun muassa ne kolme S:ää sekä Monteverdi) ja myös isohko esiintyjäjoukko: Helsingin Barokkiorkesteri, Lumen taju -lauluyhtye ja Pia Freund.

Lumen taju on 8-henkinen, myöhäisrenessanssimusiikkiin keskittyvä lauluyhtye. Se on tehnyt aiemminkin moneen otteeseen yhteistyötä Helsingin Barokkiorkesterin kanssa.

Barokki on helppoa

Kolme erilaista konserttia… Mikä niistä mahtaa olla yleisöystävällisin kuulijalle, joka ei ole perehtynyt barokkimusiikkiin?

– Loppukonsertissa on vaihtelevin ja moninaisin esiintyjistö. Lisäksi konsertin väliajalla kuullaan tapulissa vaskisoittajien tornimusiikkia 1600-luvun saksalaiseen tapaan, Aapo Häkkinen sanoi tiedotustilaisuudessa.

Mutta samaan hengenvetoon hän huomautti, että viulumusiikin ystävälle ensimmäinen konsertti on mielenkiintoinen, ja musiikillisessa täysipainoisuudessa on taas vaikea ylittää lauantain urkukonserttia.

Sitä paitsi kysymyskin oli ilmeisen väärin aseteltu. Helsingin Barokkiorkesterin toiminnanjohtaja Kerttu Piirto huomautti, että barokkimusiikista saa paljon irti, vaikkei siihen olisikaan perehtynyt.

– Ei barokki ole vaikeaa, se on helppoa! Eero Holstila vakuutti.

Tiedotustilaisuuden osanottajat muistelivat, että vanha barokkikesätapahtuma keräsi aina hyvin yleisöä.

– Siellä kävi paljon esimerkiksi Janakkalan kesäasukkaita, vs. kunnanjohtaja Pekka Harju muisteli.

– Olen iloinen siitä, että perinne jatkuu. Barokkitapahtuma on imagotekijä Janakkalalle. (HäSa)