fbpx
Kanta-Häme Janakkala

Janakkalan tonttivaraus akkutehtaalle vanheni – Varkauden tehtaastakaan ei ole syntynyt kauppoja

Janakkalan suuret toiveet jättitehtaasta näyttävät rauenneen.
Janakkalan kunta varasi valtavan tontin akkutehtaalle viime vuoden huhtikuussa.

Finnish Batteriesin akkutehtaan tonttivaraus Janakkalan Rastikankaalla on rauennut. Janakkala varasi yhtiölle vajaan 23 hehtaarin tontin yhdeksi vuodeksi.

– Minuun ei ole otettu yhteyttä. Varaus tuntuu vanhentuneen, kertoo Janakkalan kiinteistöinsinööri Tommi Henriksson, joka vastaa kunnan tonttivarauksista.

“Kehityksen kärkeen”

Janakkala suhtautui suurin toivein akkutehtaan rakentamiseen vuosi sitten. Toive näyttää nyt rauenneen.

– Kunnan kannalta on hieno asia, että olemme saaneet yrityksen, joka tuo meille paljon työpaikkoja ja mahdollisesti uusia asukkaita. Lisäksi pääsemme kuntana mukaan teknologiakehityksen kärkeen, kunnanjohtaja Tanja Matikainen hehkutti tonttivarausta tiedotteessa.

Finnish Batteriesin Jukka “Akku-Jukka” Järvinen suunnitteli Rastikankaalle tehdasta, joka olisi maksanut satoja miljoonia euroja. Se olisi työllistänyt jo tänä vuonna 50 työntekijää. Vuoteen 2025 mennessä se olisi tuonut vähintään 400 työpaikkaa.

Rastikankaalta varatulla tontilla on rakennusoikeutta 112 500 kerrosneliötä. Tehdas olisi aluksi valmistanut 20 gigawattituntia akkuja. Giga on miljardin kerroin.

Kaupat, kun rahat

Finnish Batteries aikoi käynnistää uudelleen myös Varkauden akkutehtaan. Tehtaan rakennuttanut yritys teki konkurssin vuonna 2013. Tehtaan uudelleen käynnistänyt yritys teki konkurssin viime vuonna.

Savon Sanomat kertoi tammikuussa, että Finnish Batteries on tehnyt 6,7 miljoonan euron ostotarjouksen tehtaasta. Elinkeinoyhtiö Navitaksen toimitusjohtaja Jouko Laitinen asetti kuitenkin kaupan ehdoksi, että rahat ovat tilillä. Tehtaan kiinteistön omistaa kunnallinen Keski-Savon Teollisuuskylä.

– Kauppoja emme tehneet kenenkään kanssa, Laitinen kertoo nyt sähköpostilla.

Neuvotellaanko Finnish Batteriesin kanssa edelleen kaupasta?

– Koska kauppoja emme ole tehneet, niin olemme valmiita neuvottelemaan kaikkien kanssa, jotka esittävät, että heillä on rahat kasassa, Laitinen sanoo.

Volyymitehdas

Järvinen kertoi tammikuussa Hämeen Sanomille, että Varkauden tehtaasta tulee tuotekehitys- ja pilottitehdas. Rastikankaan tehtaaseen tulisi suuri kapasiteetti.

Hämeen Sanomat kysyi sähköpostilla Jukka Järviseltä, onko hän luopunut Rastikankaan tehtaan rakentamisesta ja miksi kauppoja Varkauden tehtaasta ei ole syntynyt. Järvinen ei vastannut kysymyksiin. HÄSA

Kommentti: Hevosen jalka taittuu

Hype tarkoittaa isoa hehkutusta ja asian liioittelua. Jos jonkun asian ympärillä on viime vuosina ollut hypeä, niin akkujen.

Litiumioniakut ovat käteviä kännyköissä, tableteissa ja pienissä työkoneissa. Energian laaja kaupallinen varastointi niihin tai muihin akkuihin on taloudellisesti järjetön ajatus. Kuitenkin tällä ajatuksella ratsastetaan jatkuvasti.

Litiumioniakut ovat kalliita, myrkyllisiä ja suurena määränä vaarallisia. Nämä akut tarvitsevat kalliita ja harvinaisia metalleja. Kun niiden käyttö joka tapauksessa kasvaa, ei ole odotettavissa, että niiden hinnat laskisivat. Perinteiset akut ovat suuria ja tehottomia.

Hypellä ratsastaminen loppuu samalla tavalla kuin liian kova kiitolaukka vaikeassa maastossa. Hevonen taittaa jalkansa, ja ratsastaja saattaa katkaista niskansa.

Menot