Kanta-Häme Janakkala

Janakkalan yhteiskäyttöauto ei kiinnostanut kuntalaisia – "Ideasta kyllä tykättiin, mutta käyttöä ei ollut"

Kunnan työntekijät ajelivat autolla ahkerasti. Virka-ajan ulkopuolella autoa on vuokrattu vain kerran.
Kunnan työntekijät ajelivat yhteiskäyttöautolla ahkerasti. Autoon on tehty vain yksi kuntalaisvaraus. Kuva: Kati Laitinen
Kunnan työntekijät ajelivat yhteiskäyttöautolla ahkerasti. Autoon on tehty vain yksi kuntalaisvaraus. Kuva: Kati Laitinen

Janakkalan kunnan syyskuussa alkanut yhteiskäyttöautokokeilu ei ottanut tuulta siipiensä alle.

Kunnan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi kertoo, että kunnan työntekijät ovat käyttäneet autoa työaikana ahkerasti, mutta kuntalaisia auton vuokraaminen ei ole kiinnostanut. Autoon on tehty koko aikana vain yksi kuntalaisvaraus.

Kuntalaisilla on ollut mahdollisuus vuokrata menopeli käyttöönsä ilta-aikaan sekä viikonloppuisin suoraan Hertzin Car Sharing -palvelussa.

– Ideasta kyllä tykättiin, mutta käyttöä ei ollut. Yhteiskäyttöautojen toimintamalli on vielä niin uusi, että se vaatii vielä totuttelua, Joutsenniemi pohtii.

Ehkä maaseutumainen kunta ei ole otollista maaperää yhteiskäyttöautoille verrattuna kaupunkeihin.

– Olemme hyvin autoistunutta verrattuna kaupunkiasumiseen. Ehkä täällä tarve ei ole samanlainen. Hintakin on ehkä ollut osalle liian kallis. Eihän se ilmainen toki ollut.

Lue myös: Parkkipaikkoja voi rakentaa Hämeenlinnan taloihin vähemmän, jos asukkaat omaksuvat uuden tavan autoilla

 

”Käyttö on äärimmäisen helppoa”

Auton ahkerampi vuokraaminen olisi pienentänyt kunnan leasing-maksua, mutta se ei Joutsenniemen mukaan ollut tärkein syy, miksi autoa tarjottiin myös kuntalaisten käyttöön.

Hänen mukaansa kyseessä oli ennen kaikkea kokeilu, jonka taustalla oli ajatus siitä, että kunnan leasing-autot seisovat virka-ajan ulkopuolella turhaan tyhjänpantteina.

Janakkalan kunnan työntekijöillä on ollut käytössään kunnan omistamien autojen lisäksi myös muutamia leasing-autoja, joiden varaus hoidetaan manuaalisesti.

Tämän yhteiskäyttöautokokeilun etuna oli Joutsenniemen mukaan muun muassa toimiva varausjärjestelmä. Sen takia autoa oli mahdollisuus tarjota muillekin kuin vain kunnan sisäiseen käyttöön.

– Tässä mallissa käyttö on äärimäisen helppoa, kun siihen kuuluu varauskalenteri ja laskutus menee suoraan kullekin kustannuspaikalle.

Vaikka kokeilu ei ollutkaan menestys ja yhteiskäyttöautokokeilu päättyy vuoden loppuun, ei viestintäpäällikkö ole kuitenkaan pahoillaan.

– Kaikkea voi kokeilla. Sehän kokeilun tarkoitus on, ettei tarvitse olla varma, että tämä onnistuu.

Ehkä ideaan tartuttiin Janakkalassa vielä liian varhaisessa vaiheessa?

– Yhteisautoilu on selvästi tulevaisuuden trendejä. Vaihtoehdot lisääntyvät koko ajan, hinnat laskevat ja tulee uusia variaatioita. HÄSA.

Lue myös: Sähköautoja kuntalaisten käyttöön – Asiantuntija arvioi, että yhteiskäyttöautot yleistyvät kunnissa (29.8.2019)

Keskustan taloyhtiö pyrkii irti ”panttiparkkipaikoista” – Pysäköintiyhtiö voi viedä kiistan käräjille (5.11.2019)