Kanta-Häme

Järjestöt piilottaisivat pullot pikavauhtia lapsilta

Alkoholin mielikuvamainontaa koskevan lakiesityksen jämähtäminen valmisteluasteelle närästää ehkäisevää päihdetyötä tekeviä järjestöjä.

Keskiviikon Ilta-Sanomissa julkaistiin ehkäisevää päihdetyötä tekevien järjestöjen pääministeri Jyrki Kataiselle (kok.) osoittama sivun ilmoitus, jossa hallitusta vaaditaan täyttämään lupauksensa ja kieltämään alkoholin mielikuvamainonta.

Vetoomuksessa muistutetaan, että hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut vastuulliseen alkoholipolitiikkaan ja luvannut osana sitä rajoittaa alkoholimainontaa.

Jo aikaisemmin tällä viikolla järjestöt tulivat julkisuuteen yhteistuumin ja vaativat, että alkoholimainontaa koskeva lakiesitys annetaan eduskunnalle heti kevätistuntokauden alkaessa.

– Viivyttely alkoholin mielikuvamainonnan kieltämisessä on kestänyt jo liian kauan. Sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltu lakiesitys ei viime kevään lausuntokierroksella saadusta tuesta huolimatta ole edennyt hallituksessa, järjestöjen yhteisessä tiedotteessa sanotaan.

Sosiaali- ja terveysministeriölle toimitetun paperin on allekirjoittanut yhteensä 21 kansalaisjärjestöä.

Ensimmäiseksi siivottava perhetapahtumat

Lain valmistelu on jämähtänyt poliittisiin erimielisyyksiin, käytännössä pääministeripuolue kokoomus ja Sdp ovat asiasta erimielisiä.

Kehitysjohtaja Mira Roine Hämeenlinnan A-klinikkatoimen ehkäisevän päihdetyön yksiköstä kannattaa lain tiukentamista. Hän pitää erityisen vahingollisena nuorille suunnattua alkoholimainontaa.

– On kohtalaisen paljon tutkimusnäyttöä siitä, että alkoholimainonta vaikuttaa erityisesti nuorten alkoholinkäytön aloittamiseen. Lisäksi vaikuttaa varmasti myös meidän vanhempien ihmisten mielikuviin siitä, millainen alkoholinkäyttö on hyväksyttyä.

Mitä aiemmin pullo korkataan, sitä todennäköisempää myös on, että alkoholia menee myöhemmällä iällä runsaita määriä. Roineen mukaan olisikin suotavaa, että alkoholimainonta katoaisi ensimmäisenä perhetapahtumista – myös urheilutapahtumista.

Voisi varjella lapsia, mutta…

Hämeenlinnan Sininauhan toiminnanjohtaja Jorma Mäkelä suhtautuu alkoholimainonnan kieltoon varovaisemmin.

– Toisaalta ymmärrän järjestöpuolen äänen ja olemme toki järjestöjen kanssa samaa mieltä, mutta ei tämä kuvio kuitenkaan ihan niin yksinkertainen ole. Emme ole ihan varmoja siitä, millä keinoin tätä ongelmaa pitäisi yhteiskunnassa hoitaa. Emme ole aivan vakuuttuneita siitä, onko mainonnan kieltämisestä mitään hyötyä todellisuudessa.

Sen Mäkelä toki myöntää, että lapsia mainonnan suitsiminen voisi varjella. Aikuisväestön näkökulmasta lailla kuitenkaan tuskin olisi vaikutusta.

– Tehtiin sitten mitä tahansa kieltoja tai rajoitteita, niin vakavasti päihdeongelmaiset hankkivat kyllä juomansa tavalla tai toisella. Vaarana on se, että mukaan tulee epäpuhtaita aineita. Lisäksi pimeillä markkinoilla tapahtuvaan kauppaan liittyy hirvittävästi ongelmia, Mäkelä tiivistää. (HäSa)

Päivän lehti

2.4.2020