Kanta-Häme Hämeenlinna

Jäteastiat pursuavat ja puhelinlinjat ovat tukossa – Kiertokapula lupailee, että pahin on jo takanapäin

Kiertokapulalla on edelleen ongelmia jäteastioiden tyhjentämisessä, asiakasrekisterissä ja asiakaspalvelun ruuhkautumisessa.
Jäteastioiden tyhjentämisessä on ilmennyt ongelmia pitkin vuotta. Kuva: Pekka Rautiainen, Arkisto
Jäteastioiden tyhjentämisessä on ilmennyt ongelmia pitkin vuotta. Kuva: Pekka Rautiainen, Arkisto

Hämeenlinnalainen Pekka Rintanen on odotellut omakotitalonsa sekajäteastian tyhjentämistä hartaasti. Ensimmäisen tyhjennyksen piti olla 18. kesäkuuta, mutta vielä heinäkuun puolella jätteet odottelevat hakijaansa.

– Sain viikko sitten Kiertokapulalle lähettämääni sähköpostiin vastauksena automaattiviestin, jossa asiaan luvattiin palata viikon sisällä, hän kertoo.

Hämeenlinnalaiset Sirkka-Liisa ja Heikki Peistola kertovat, ettei heidän biojäteastiaansa tultu tyhjentämään ajallaan. Astiaan ilmestyi runsaasti valkoisia toukkia.

– Biojäteastiaamme ei olisi tyhjennetty, ellemme olisi ottaneet yhteyttä Kiertokapulaan. Luulimme, että siellä on vain ruuhkaa, mutta olimmekin heidän listojensa ulkopuolella, Sirkka-Liisa Peistola ihmettelee.

Peistola kertoo soittaneensa Kiertokapulaan lähes viikoittain useita kertoja päivässä, mutta aina häntä edellään oli jonossa seitsemän puhelua.

Vanhoja ja uusia ongelmia

Hämeenlinnan eteläinen ja itäinen osa siirtyi kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen toukokuun alusta. Muu osa Hämeenlinnaa siirtyi uuteen järjestelmään viime lokakuussa.

Pitkin vuotta on ilmennyt ongelmia jäteastioiden tyhjentämisessä. Kiertokapulan asiakaspalvelun ruuhkautuminen on saanut ihmiset raivon partaalle.

Lue myös: Hämeenlinnan ja Hattulan jäteuudistus ruuhkautti jälleen Kiertokapulan asiakaspalvelun – Uudet jäteastiat viikkoja myöhässä (11.5.2019)

Lue myös: Kunnallinen jätehuolto käynnistynyt kangerrellen – lepaalainen lapsiperhe on hyödyntänyt naapurin jäteastiaa (9.10.2018)

 

Kiertokapulan palvelupäällikkö Liisa Sivusaaren mukaan jäteastioiden tyhjentämiseen liittyvät viiveet johtuvat toisen urakoitsijan kalusto- ja henkilöstöresurssien vajauksesta. Pahin tilanne on ollut Hausjärvellä, Lopella, Riihimäellä ja Mäntsälässä.

– Tämä on aiheuttanut sen, että meillä ovat puhelimet aivan tukossa. Asiakkaiden kannalta se on kamalan harmillista, Sivusaari sanoo.

Sivusaaren mukaan he eivät osanneet varautua tilanteeseen, jossa kuljetukset menevät viidessä kunnassa sekaisin.

– Ilman muuta meillä on asiakaspalvelussa liian vähän resursseja tällä hetkellä. Kun uusi kalusto on käytössä ja uudet kuljettajat saavat tyhjennykset toimimaan ajallaan, asiakaspalvelun resurssit riittävät.

Kolmas ongelma, jonka kanssa Kiertokapula on taistellut, liittyy asiakasrekisterissä ilmenneisiin ongelmiin.

Kiertokapula on saanut asiakastiedot jätelautakunta Kolmenkierrolta, joka on puolestaan saanut asiakasrekisterit aiemmin jätteenkuljetuksen hoitaneilta kuljetusyrittäjiltä.

Kolmen eri tahon ohjelmistot eivät ole olleet täysin yhteensopivia.

– On varmasti hävinnyt tietoa, kun kuljetusyritykseltä tiedosto siirtyi Kolmenkierrolle ja siitä edelleen tieto siirtyi meidän järjestelmäämme.

Sivusaari uskoo, että pahimmat hetket alkavat olla jo takanapäin. Hämeenlinnasta soitot ovat alkaneet hiljentyä ja urakoitsija on saanut tilanteen parempaan suuntaan. HÄSA.