Kanta-Häme

Jättikeskus on täsmällinen

– Näitä muumituotteita menee Japaniin paljon, logistiikkakeskuksen johtaja Isto Sahi sanoo ja näyttää hyllystä muumilautasta.

Fiskarsin kodintuotteista merkittävä osa kulkee Hämeenlinnan logistiikkakeskuksen kautta. Keskuksesta saatetaan lähettää Japanin kauppoihin kontillinen erilaisia tuotteita, Ruotsiin rekallinen juomalaseja ja tanskalaiseen kotiin yksittäinen tuote verkkokauppatilauksena.

– Jos tavara tilataan tänään, ne lähtevät yleensä huomenna. Olemme ylpeitä, että toimintavarmuutemme on hyvin lähellä sataa prosenttia, Sahi sanoo.

Joulu lisää…työntekijöitä

Logistiikkakeskuksessa otetaan vastaan ja lähetetään tuotteita yötä päivää sunnuntai-illasta perjantai-iltaan. Vuoden alussa työntekijöitä on 40-80. Vuoden lopulla työntekijöitä on 60-100.

– Keskuksen toiminnassa on suuret vuorokausivaihtelut, mutta myös suuret vuodenaikavaihtelut. Nyt olemme menossa kohti joulukiireitä.

Tavaroiden virrat ovat suuret vielä tammikuussakin, jolloin kaupoissa on alennusmyynnit. Suuri pudotus koetaan vasta helmikuussa.

Hämeenlinnan logistiikkakeskuksen hallissa on 15 000 neliötä. Tuotteita on varastoituna noin 10 miljoonaa kappaletta. Nimikkeitä on noin 3 500.

– Meitä kiinnostaa, kuinka paljon lavoja on. Lavoja mahtuu rajoitetusti varastoon.

Sahi kertoo, että logistiikkakeskus palvelee Fiskarsin liiketoimintayksikköjä. Tuotteista ja liiketoiminnasta vastaavat yksiköt voivat käyttää logistiikkakeskusta.

– Hämeenlinnan keskus palvelee historiallisista syistä nimenomaan kodin kuluttajatuotteiden logistiikkaa. Puutarhatuotteet toimitetaan muiden keskusten kautta.

Fiskarsin kodin kuluttajatuotteiden brändejä ovat muun muassa Iittalan lasit, Arabian posliinit ja Hackmanin ruokailuvälineet. Nämä tuotteet tulivat Fiskars-konserniin, kun se osti Iittala-yhtiön vuonna 2007. Iittala jäi jäljelle Hackmanista, kun siitä lohkaistiin ammattikeittiöt.

Iittala oli suunnittelemassa Hämeenlinnan logistiikkakeskusta, kun Fiskars osti sen.

– Kaupan jälkeen Fiskarsin johtoryhmän ensimmäinen asia oli päättää, jatketaanko logistiikkakeskuksen rakentamista, Sahi kertoo.

Jatkuvaa…parantamista

Hämeenlinnasta jaetaan tuotteet nimenomaan Pohjoismaiden markkinoille, vaikka joitakin tuotteita lähetetään myös kauemmaksi. Suurimmat tavaramäärät menevät Suomen ja Ruotsin markkinoille. Sahi kertoo kuitenkin, että vienti muihin maihin on jatkuvassa kasvussa.

– Fiskarsilla on Saksassa Keski-Eurooppaan palveleva logistiikkakeskus. Sitä ei voi kuitenkaan verrata tähän Hämeenlinnan keskukseen.

Saksan logistiikkakeskus on tehtaan kyljessä ja pikku hiljaa rakennettu. Siksi se ei ole toiminnallisesti kaikissa asioissa yhtä tehokas kuin Hämeenlinnan keskus.

– Nämä tilat suunniteltiin niin, että ensin piirrettiin sisätilat. Sen jälkeen suunniteltiin ympärille kiinteistö.

Fiskarsin logistiikkakeskuksessa vierailijat ihmettelevät siisteyttä ja tehokkuutta. Sahi sanoo, etteivät he itse voi olla koskaan tyytyväisiä, sillä muuten kehittäminen pysähtyisi.

– Uudistimme pakkausalueen vuosi sitten. Työergonomiaa parannettiin.

Sahi esittelee aluetta, jossa tuotteet on pakattu lavoille valmiina kuljetuksiin. Työntekijän aloitteesta uudistettiin tapa, jolla lavat järjestetään alueelle. Se selkeyttää ja nopeuttaa rekkojen lastausta.

– Tiedämme, että esimerkiksi Virossa palkkakustannukset ovat pienemmät kuin täällä Suomessa. Jos keskus toimii Suomessa, sen on oltava muita logistiikkakeskuksia tehokkaampi. (HäSa)