Kanta-Häme

Jättiprätkät jyrisevät Aulangolle

Mitä järkeä on laittaa moottoripyörään V8-moottori, jonka tilavuus voi olla jopa 8,2 litraa?

Eipä juuri mitään, mutta onhan se vähän hemmetin miehekästä, tietää turkulainen Mikko Laine Suomen Boss Hoss -kerhosta. Jenkkivalmisteiset Boss Hoss -moottoripyörät ovat usealla tavalla mitattuna suurimpia prätkiä, mitä maanteillä jyrisee.

– Jenkeistä löytyy vielä joitakin suurempia, mutta ainakaan Suomessa niitä ei tahdo saada rekisteröityä.

Hevosvoimia moisesta epelistä voi löytyä jopa 600. Uuden hinta voi olla yli 70 000 euroa. Polttoaineenkulutus Corvette- tai Chevrolet-autoissakin käytetyillä moottoreilla varustetuissa prätkissä on pienen rekka-auton luokkaa.

Ei liene yllätys, että Suomesta Boss Hosseja löytyy vain muutamia kymmeniä. Lauantaina ainakin 15 Boss Hossia jyrisee Aulangolla järjestettäviin kokoontumisajoihin. Suurin osa osallistujista saapuu Turun suunnalta, josta noin sadan kilometrin säteelle on jostain syystä kasaantunut suurin osa Suomen Boss Hoss -kannasta.

– Pääkaupunkiseudulla näitä on tiettävästi vain yksi. Pohjoisin löytyy Saariselältä, Laine kertoo.

Laineen mukaan Boss Hoss on muikea peli ajaa, kunhan vauhtia on riittävästi.

– Parhaimmillaan kulku on 100–140 kilometrin tuntivauhdissa, silloin meno on vakaata kuin junalla.

Kaikkea muuta Boss Hoss -pyörissä on paljon, mutta vaihteita ei löydy kuin yhdestä kolmeen.

– Vanhoissa malleissa on vain yksi vaihde eteen, uudemmista löytyy pakki ja kaksi vaihdetta. Ykköseltä vaihdetaan isommalle vasta kahdeksassakympissä.

Mikä kiehtoo moottoripyörässä joka iso, kömpelö ja järjettömän kallis ostaa ja ajaa?

– Se on niin ruma ja iso elukka, että on jo hieno.

Prätkäkulkuetta voi käydä ihmettelemässä Aulangolla noin kello 15 lähtien. (HäSa)