Kanta-Häme

Jättirekat suhaavat myös Hämeenlinnan läpi

Yli 30-metrinen, kahta 12-metristä merikonttia vetävä uusi jättiläisrekka on jo tuttu näky Hämeenlinnan halkovalla kolmostiellä. Liikenteen turvallisuuskeskus Trafin myöntämillä poikkeusluvilla jättirekkoja liikennöivä Speed Group -logistiikkayritys on yksi neljästä liikennöitsijästä, jotka saavat kuljettaa ennätyssuuria rekkoja.

– Normaaliin 25 metriä pitkään rekkaan ei saa mahtumaan kahta konttia. 1,5 konttia on paha kuljettaa, kun kontteja ei saa keskeltä kahtia, kertoo Speed Groupin toimitusjohtaja Tuomo Vallas.

Trafin myöntämä poikkeuslupa on voimassa viisi vuotta. Ensimmäiset luvat myönnettiin vuonna 2013, joten kokeiluaikaa on jäljellä vielä yli kolme vuotta. Erikoisrekkojen avulla on tarkoitus parantaa vientiteollisuuden kilpailukykyä ja edistää raskaan liikenteen ekologisuutta.

Speed Group liikennöi neljällä jättirekallaan Helsingistä kolmostietä pitkin Tampereelle, Helsingistä Heinolaan ja Helsingistä Kotkaan ja sieltä edelleen Imatralle.

Konteissa kulkee tuontitavarana milloin mitäkin. Vallaksen mukaan pyörien päällä kulkee muun muassa sisustustavaroita ja kodinelektroniikkaa. Vientikontit taas sisältävät usein paperia, lankkua ja konepajatuotteita maailmalle vietäviksi.

Vallaksen mukaan jättirekkaa pitäisi nimittää ekorekaksi.

– Näillä ekorekoilla syntyy 40 prosenttia vähemmän päästöjä, kun kahden rekan sijaan liikkeellä on vain yksi, suurempi rekka. Suomenkin kasvihuonepäästöistä 30 prosenttia tulee liikenteestä, joten ei tässä ihan merkityksettömistä asioista puhuta, Vallas sanoo.

Jättirekkojen alla on akseleita ja pyöriä enemmän kuin tavallisissa rekoissa. Tällöin superrekan paino jakautuu useammalle pyöräparille. Vallaksen mukaan tästä on suuri hyöty muun muassa tiepintojen kestävyydelle ja liikenneturvallisuudelle.

– Kun yhden pyörän päällä on suhteessa vähemmän painoa, silloin teihin kohdistuva kulutus on pienempää ja samalla myös jarrutustilanteissa pysäytettävää massaa on pyörän päällä vähemmän. Ekorekka siis pysähtyy nopeammin kuin tavallinen rekka. Lisäksi ekorekoissa on kaksi vetävää akselia, joten ne eivät juutu vaikeisiinkaan talvikeleihin, Vallas sanoo.

Monet ovat huolissaan jättirekkojen aiheuttamista liikenteen vaaroista. Erikoispitkät ja -painavat autot ajavat 80 kilometrin tuntinopeutta, joten jättiläisistä tarvitsee joskus päästä ohitsekin.

Ruotsissa tehtyjen jättirekkatutkimusten mukaan suuremman rekan ohittaminen kestää autoilijalta 1,6 sekuntia kauemmin kuin tavallisen rekan ohi porhaltaminen.

– Jos kontteja kuljetettaisiin tavallisilla rekoilla, niitä saisi ohittaa kaksin kappalein suhteessa ekorekkaan, Vallas sanoo. HÄSA

Päivän lehti

30.11.2020

Fingerpori

comic