Kanta-Häme

Jonotus pännii laboratoriossa

Asiakkaat ovat käyneet kuumina ja henkilökunta on ollut ylityöllistettynä Hämeenlinnan pääterveysasemalla erityisesti viimeisen reilun viikon sisällä.

Näytteenoton jonotusajat Fimlabin laboratoriossa ovat venyneet pahimmillaan neljään tuntiin. Näkymä jonotustiloissa oli keskiviikkona aamuyhdeksän ja -kymmenen välillä ruuhkainen – jonottajia oli arviolta viitisenkymmentä, eivätkä tuolit riittäneet kaikille halukkaille. Ihmisiä nojaili käytävillä, ja osa tuskaili palvelun hitautta.

– Olen odottanut 2 tuntia 15 minuuttia. Minulla on diabetes, ja minun pitäisi syödä 3,5 tunnin välein. Olen joutunut olemaan syömättä ja juomatta 14,5 tuntia. Olo on aivan järkyttävä! Tuntuu, että voin pian pyörtyä. Ja sydänfilmissä ja labrakokeissa menee vielä ainakin puoli tuntia. Toiminta on muuttunut aivan kamalaksi! tuskaili nimettömänä pysyttelevä rouva, joka lopulta jouduttiin taluttamaan vuoronsa koittaessa näytteenottoon.

Ongelma työn alla

– Otimme Kanta-Hämeessä käyttöön 8. ja 9.4. uuden tietojärjestelmän. Ongelmia on ollut rekisteritietojen siirtämisessä järjestelmästä toiseen, ja se on aiheuttanut hitautta näytteenottopäässä. Oletan, että järjestelmä saadaan kuntoon tämän viikon aikana, kertoo Fimlab Laboratoriot oy:n osastonylilääkäri Janne Hulkkonen Tampereelta.

Fimlab yhtenäistää tietojärjestelmänsä Kanta-Hämeessä samaksi, joka on ollut käytössä Pirkanmaalla jo toistakymmentä vuotta. Muutosta on valmisteltu puolitoista vuotta.

– Tavoitteena on saada palveluketjua sujuvoitettua. Varmasti muissakin Kanta-Hämeen toimipisteissämme ruuhkia syntyy, kunnes saamme ongelmat ratkaistua.

– Tämä on aiheuttanut työntekijöillekin ylimääräistä työtä. Olemme saaneet palautetta, että he ovat joutuneet työskentelemään kovassa paineessa. Tilanne on heille raskas, Hulkkonen toteaa.

Ajanvaraus laajenee

Asiakkaiden mukaan aiemminkin jonottamaan on joutunut toisinaan tunnista kahteen.

– Se riippuu siitä, onko potilas varannut ajanvarauksella aikaa. Laboratorioissa aamut ovat ruuhkaisia. Näytteet pyritään ottamaan ennen kello 10:ntä. Joutuvat ihmiset päivystyksissäkin jonottamaan, osastonylilääkäri Janne Hulkkonen sanoo.

Lääkkeenä tähänkin hän tarjoaa uutta tietojärjestelmää, jossa ajanvaraus on mahdollista tehdä mille tahansa näytteenottopisteelle Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla, kun aikaisemmin potilas on osoitettu menemään tiettyyn toimipisteeseen.

– Järjestelmä jakaa näytteenottokuormaa koko toimipisteverkkoon. Järjestelmän tavoitteena on nimenomaan jonotusaikojen lyhentyminen.

Lisäväkeä järjestetty

Fimlabin palvelujohtajan Anu Mustilan mukaan noin 90 prosenttia Hämeenlinnan pääterveysaseman laboratorion asiakkaista on pystytty palvelemaan ajalla 3.3.–16.4. maksimissaan 50 minuutissa. Tavoitteelliseksi enimmäisjonotusajaksi Fimlab on määritellyt 45 minuuttia.

– Ylityksiä tulee erityisesti kuun alkupäivinä sekä maanantaisin ja tiistaisin. Alkuviikon päivinä on ollut selvästi yli tunninkin jonotusaikoja.

Näytteiden palauttajista yli 95 prosenttia on Mustilan mukaan palveltu 10 minuutin sisällä.

Pääterveysasemalla työskentelee näytteenotossa seitsemän hoitajaa ja osastonsihteeri. Tietojärjestelmämuutoksen ajaksi hoitajia lisättiin 9.–11.4. kolmella, ja tälläkin viikolla apuna on ollut yksi lisähoitaja. (HäSa)