Kanta-Häme

“Jos päärataa ei laiteta kuntoon, Suomi pysähtyy” – Pääradan kaupunkien ja maakuntien johtajat vaativat kannanotossaan investointeja

Jos junamatkat eivät pääradalla nopeudu, ne eivät nopeudu missään, kannanotossa todetaan.
Euroopan unioni on päättämässä Suomen pääradan Helsingistä Tornioon saakka nostamisesta EU:n liikenneverkkojen korkeimpaan tärkeyskategoriaan ydinverkkokäytäväksi. Kuva: Jukka Lehojärvi

Joukko pääradanvarsikaupunkien kaupunginjohtajia, maakuntajohtajia sekä Uudenmaan maakuntien maakuntajohtajat julkaisivat perjantaina kannanoton, jossa he vaativat pääradalle tehtäviä investointeja.

Kannanotossa todetaan, että tarvitaan satsauksia, jotka laajentavat ihmisten mahdollisuuksia työllistyä, tukevat ihmisten ja tavaroiden sujuvampaa liikkumista ja toteuttavat Suomen ilmastotavoitteita.

– Jos haluamme toteuttaa infrahankkeen, joka ei ole vain yhtä aluetta hyödyttävä, ja jonka vaikutukset ulottuvat laajalle ja hyödyttävät mahdollisimman monia suomalaisia ja elinkeinoelämää, on seuraavaan hallitusohjelmaan kirjattava pääradan korjaaminen, kehittäminen ja pullonkaulojen poistaminen niin pääkaupunkiseudulla kuin muualla. Tämä merkitsee Helsingin ja Tampereen välisen rataosuuden kehittämistä siten, että liikennöinti tällä välillä on mahdollista yhdessä tunnissa, sekä kaksoisraiteen rakentamista vilkkaasti liikennöidylle Tampereen ja Seinäjoen välille, kannanotossa todetaan.

Kannanoton ovat allekirjoittaneet muun muassa Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala, Kanta-Hämeen maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen sekä Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko.

 

Johtajat huomauttavat, että päärataan kytkeytyy merkittäviä jatkoyhteyksiä, joiden toimivuudesta pääratakokonaisuudessa tulee huolehtia siten, että kahden tunnin yhteydet Helsinkiin ovat mahdollisia.

– On esimerkiksi satsattava yhtenäiseen kaksoisraiteeseen Jyväskylän ja Tampereen välillä, Seinäjoen ja Vaasan välillä pitää vähentää tasoristeyksiä ja lisätä kohtauspaikkoja ja Tampereen ja Porin yhteysväli tarvitsee tasoristeysten poistoja ja muita nopeuden nostoon tähtääviä toimenpiteitä.

Jos junamatkat eivät pääradalla nopeudu, ne eivät nopeudu missään, kannanotossa todetaan.

– Menetämme jo nyt merkittäviä määriä rahaa pääradan osuuksien huonon kunnon tai liian vähäisen raidemäärän vuoksi. Lisäksi nopeammat yhteydet ja junien täsmällisyys tekevät junamatkustamisesta kiinnostavamman vaihtoehdon ihmisille. Tämä tarkoittaa taas puolestaan sitä, että ihmiset voivat tehdä arjessaan ekologisempia valintoja.

 

Euroopan unioni on päättämässä Suomen pääradan Helsingistä Tornioon saakka nostamisesta EU:n liikenneverkkojen korkeimpaan tärkeyskategoriaan ydinverkkokäytäväksi.

Kannanoton mukaan se mahdollistaa Suomelle EU-rahoituksen saamisen pääradan parantamisen kustannuksiin.

– Olisi vähintäänkin erikoista, jos Suomi ei itse lähtisi ripeästi ja voimakkaasti edistämään pääradan suunnittelua.

Koko kannanoton voit lukea tästä linkistä.