fbpx
Kanta-Häme

Jossain vielä kaljakori kilisee

– Onhan se vähän painava kantaa, mutta toisaalta olut maistuu paremmalta lasipullosta, tuumaa hämeenlinnalainen Tommi Lamberg Tokmannin synttäritarjouksen edessä.

Halpahalli käyttää sisäänvetotuotteenaan Olvin perinteistä, kilisevää kaljakoria. Monista vähittäistavarakaupoista sininen niin sanottu Y-kori on poistunut valikoimista jo kokonaan, kun tölkkipakkaukset ovat ajaneet ohitse.

– Vapuksi ostin juuri korillisen lasipulloja. Ei kaljakoria mitenkään erityisesti ikävä ole, mutta ihan kiva, että on edelleen vaihtoehtoja, Lamberg sanoo.

Hämeen Sanomat ei perjantaina onnistunut tavoittamaan Tokmannin markkinoinnista henkilöä, joka olisi osannut kertoa, miksi asiakkaita houkutellaan retrokorillisilla.

Enää kuusi prosenttia

Sinebrychoffin toimitusketjun päällikkö Yrjö Nikkanen kertoo, että tölkki nousi nopeasti ykkösvaihtoehdoksi sekä panimoille että kuluttajille, kun tölkin haittaveroa ensin alennettiin vuonna 2005 ja siitä luovuttiin kokonaan vuonna 2008.

– Lasipulloissa olutta myydään enää noin kuusi prosenttia kokonaismäärästä. Y-korissa lasipulloista liikkuu reilu puolet ja loput menevät pahvisissa 6- ja 12-packeissa.

Hän ei osaa varmaksi sanoa, miksi Tokmanni suosii edelleen Y-koria ja lasipulloja.

– Voi olla, että siinä haetaan erottumista isoista ketjuista tai juuri retrohenkisyyttä.

Lasipullo istuu ravintolaan

Eniten lasipulloja nykypäivänä käyttävät ravintolat.

– Tölkki ei näytä oikein hyvältä ravintolan pöydässä, lasipullo istuu siihen paremmin, Yrjö Nikkanen näkee.

Suuria muutoksia hän ei näe enää lasipullojen käytössä.

– Pientä laskua saattaa tulla, koska ravintoloiden myynti tippuu edelleen.

Vaikka lasipullojen määrä on vähentynyt lähes olemattomiin verrattuna takavuosiin, kokonaismäärä on edelleen merkittävä.

– Koko alalla noin sata miljoonaa pulloa vuodessa, Nikkanen arvioi. (HäSa)

Menot