Kanta-Häme

Joukkoliikenne sähköistyy vauhdilla

Sähköbussit tulivat Lehdon liikenteen toimitusjohtaja Esa Lehdon elämään yllättäen. Hän oli myymässä perheyrityksen vanhaa bussia, kun sai hämmästyksekseen yhteydenoton slovenialaisesta Kostmann d.o.o:sta. Yritys halusi ostaa vanhan linja-auton muuttaakseen sen sähköbussiksi.

Janakkalalaisen Lehdon liikenteen bussi ajettiin viime viikolla Saksaan ja nyt se on jo Sloveniassa. Seuraavat Sloveniaan lähtevät bussit on katsottu valmiiksi. Yksi linja-autoista annetaan ilmaiseksi ja se palaa takaisin kotiin sähköbussina.

– Aikataulusta en vielä tiedä, mutta luultavasti alkukesästä. Se tulee joka tapauksessa Suomeen testiajoon ja on hyvässä lykyssä alueen ensimmäinen sähköbussi, Esa Lehto toivoo.

Kostmann d.o.o:n hankkeella on takanaan EU:n tuki ja rahoittajina muun muassa Siemens. Lehdon liikenteen bussivanhus muuttuu sähköllä toimivaksi kesän alussa.

– Jännä nähdä millainen siitä tulee. Se saa Sloveniassa kokonaan uuden elämän, Esa Lehto toteaa.

Paljon pulmia

Sähköbusseja on kokeiltu Suomessa jo kahden vuoden ajan lähinnä Espoossa. Loppukesästä Espoossa aloittavat liikennöinnin ensimmäiset kotimaiset sähköbussit ja ensi vuonna myös Helsingissä voidaan matkustaa kahdessatoista sähköbussissa.

Sähköbussit kiinnostavat, eikä Esa Lehto ihmettele sitä. Polttoainekulut haukkaavat liikennöitsijöiden lompakosta leijonan osan ja vanhat linja-autot ovat ongelma. Hyvällä hoidolla linja-auto voi olla liikenteessä peräti 15-20 vuotta. Moottorivikaiset, mutta muuten hyvärunkoiset autot ovat jätettä.

– Vanhojen bussien kierrättäminen on todella hieno idea. Ennen kuin se toteutuu, on kuitenkin ratkaistava monta ongelmaa, Lehto sanoo.

Akut kärryyn

Käytetyt bussit on määrä muuttaa sähköbusseiksi käyttämällä niiden virranlähteenä uudenlaista akkutekniikkaa. Akkuja tarvitaan kuitenkin bussiin niin paljon, että harkinnassa on esimerkiksi vetää niitä bussin perässä omassa kärryssään. Slovenialainen yritys asentaa linja-autoihin myös ajoneuvon jarrutusjärjestelmän (KERS) joka lataa akkuja bussin jarruttaessa.

Toimitusjohtaja Esa Lehto sanoo suhtautuvansa ajatukseen sähköbussista epäilevästi. Etenkin talvipakkaset ovat ongelmallisia.

– Miten virtaa riittää paitsi bussin kulkemiseen myös sen lämpimänä pitämiseen ja vaikka ovien aukaisemiseen. Tämän päivän busseissa käytetään paljon sähköä, Lehto muistuttaa.

Sähköbussit ovat vähän yli satavuotiaan linja-auton historiassa suuri muutos. Linja-autot ovat vuosikymmenten kuluessa muuttuneet huomattavasti, mutta niiden sähköistys on mullistava ajatus.

Linja-autojen kanssa kasvanut Esa Lehto muistelee yrityksen ensimmäistä autoa vuodelta 1947. Siitä on astuttu pitkä harppaus eteenpäin ennen kaikkea mukavuudessa. Suomen ensimmäisissä linja-autoissa matkanteko oli varsinaista rytyytystä.

– Isoisä rakensi meidän ensimmäisen linja-auton kuorma-autosta. Kyllä se kulki ja oli kuulemma liikenteessäkin pitkään, Esa Lehto kertoo. (HäSa)

Päivän lehti

2.4.2020