Kanta-Häme

Jouluperinteet näkyvät kaupassa

Joulun lähestyessä kauppojen hyllyillä saattaa tulla vastaan tyhjiä koloja. Joulukaupassa tasapainoillaan kysynnän ja hävikin välillä, kertoo Hämeenmaan Osuuskaupan Prismojen toimialajohtaja Lari Rusila. Samalla tähdätään hyvään saatavuuteen.

– Myynnissä on satoja tai tuhansia jouluun liittyviä tuotteita. Jos niitä kaikkia olisi vielä joulun jälkeen paljon jäljellä, se ei olisi jätteen tai vastuullisuuden kannalta hyvä asia.

Joidenkin tuotteiden menekki on helppo arvata, kun toiset tuotteet ovat kysyttyjä vain tiettyinä vuosina. Esimerkiksi kinkun menekki on suhteellisen vakiintunut.

Rusila kertoo, että S-ryhmän ketjuohjaus ja alueosuuskauppa tekevät ennusteet trendeistä, joita yksiköiden päälliköt ja tuoteryhmävastaavat tarkentavat moneen kertaan

Hämeensaaren Citymarketissa joulun menekkiä ennustetaan kauppias Janne Itkosen mukaan vertaamalla joulujen myyntihistoriaa ja sitä, miten joulunaluspäivät sijoittuvat viikolle. Tällä kertaa ostokset on voinut hajauttaa monelle päivälle.

Suurin osa jouluruuista tilataan kauppoihin jo keväällä tai kesällä, jotta elintarviketeollisuus osaa valmistaa tarvittavan määrän tuotteita.

Lari Rusilan mukaan joka vuosi jokin tuote loppuu, mutta ei välttämättä aina sama. Puutteita on yleensä sääsidonnaisissa tuotteissa ja tuoretuotteissa.

– Kaikkia tuotteita ei aina saada, ja esimerkiksi kaloissa saattaa käydä näin, Rusila sanoo.

Janne Itkonen kertoo, että kalan suosio kasvaa koko ajan joulupöydissä.

– Kalaa pitää tilata joka vuosi enemmän. Muuten joulu on niin perinteinen juhla, että tutut joulutuotteet loppuvat harvemmin kesken. Valikoimaa voidaan täydentää kysynnän mukaan.

Rusilan mukaan on vaikea tietää, mistä tuotteesta tulee minäkin vuonna hitti. Yhtälöön on tullut mukaan myös sosiaalinen media.

Yksi iso vaikuttava tekijä trendeihin on sää.

– Jos on lunta ja pakkasta, esimerkiksi pulkkien ja suksien myynti kasvaa kymmeniä prosentteja, Rusila sanoo.

Sää vaikuttaa myös elintarvikkeisiin. Pakkasella ostetaan paljon glögiä, mutta lämpimämmällä säällä sitä voi jäädä sesongin yli.

Laajentuneet aukioloajat ovat vaikuttaneet joulun sisäänostoihin. Lari Rusilan mukaan Prismojen asiakasmäärät ovat nousseet kuluvana vuonna 8 prosenttia.

– Osa kasvusta johtuu omasta tekemisestä ja myyntihintojen laskusta, mutta suurin osa Prisman asiakasmäärän kasvusta on tullut aukioloaikojen vapauttamisesta. Tavaraa myydään enemmän, joten sitä myös tulee enemmän. Tähän on varauduttu myös joulukaupassa.

Janne Itkosen mukaan Hämeensaaressa laajennetut aukiolot eivät ole vaikuttaneet sisäänostoihin, koska kauppa on aattona auki kello 13 asti ja kiinni joulupäivänä.

– Uskomme, että ihmiset haluavat hiljentyä joulun viettoon ajoissa kotona, eivätkä viettää sitä kaupassa.

Joka joulun jälkeen alkava keskustelu kauppojen tyhjistä hyllyistä on Osuuskauppa Hämeenmaan Rusilalle tuttu.

– Jos kauppa on joulutuotteiden lisäksi täynnä muutakin tuoretuotetta, joissa on lyhyet päiväykset, se tarkoittaa isoa hävikkiä. Tavaraa ei myöskään toimiteta joulun aikana lisää. Joulupyhien jälkeen kauppojen valikoimat alkavat palautua normaaleiksi 28.–29. päivä joulukuuta. HÄSA