Kanta-Häme

Jouluruuhka muutti nettiin

Joulun alla postissa käyntiin kannattaa varata reilusti aikaa.

– Verkkokauppa on vilkastunut yleisestikin ottaen, mutta näin joulun aikaan liikennettä on vähintään tuplaten, kertoo myyntiesimies Leila Urpinen Hämeenlinnan pääpostin konttorista.

Itellan verkostojohtaja anna Lehtosen mukaan vuoronumerojärjestelmää harkitaan, kun konttorikohtaiset asiakasmäärät ovat toistuvasti useita satoja asiakkaita päivää kohti.

Tiskin takana varastossa pakettipinot ulottuvat lattiasta kattoon saakka. Osaa paketeista on jouduttu säilyttämään hetken myös myymälän puolella.

Kilpailu piristää markkinoita

Pakettipalveluiden johtaja Aku Happo vahvistaa joulukuun olevan Itellalle se kiireisin kuukausi.

– Kaiken kaikkiaan kuljetamme päivässä noin 115000 pakettia. Tämän viikon maanantaina määrä kipusi 215000 pakettiin, Happo kertoo.

Pakettiruuhkan purkamiseen Happo tarjoaa ratkaisuksi pakettiautomaattipalvelua sekä saapuneen paketin uudelleen ohjaamista mieluisampaan noutopaikkaan. Asiamiespostit, kuten Valintatalot tai Siwat, palvelevat asiakasta tavallisen postikonttorin tapaan.

Matkahuollon kautta ja Rautakirjan Ärrä-pakettina kulkee niin ikään osa joululahjoista. Kilpailusta on kuitenkin Itellalle Hapon mukaan enemmän hyötyä kuin haittaa.

– Markkinat ovat kasvaneet, joten siitä riittää kaikille halukkaille. Kilpailijat pistävät meidätkin kirittämään ja kehittämään omia palveluita entistä paremmaksi.

Hae omasi pois

Eräs keino kilpailussa mukana pysymiseen ja jonojen kasvattamiseen on oheistuotteiden lisämyynti. Leila Urpisen mukaan tätä ei tosin ruuhka-aikana juurikaan harrasteta.

– Eihän siihen ole aikaa, mutta kyllä lisämyynti muuten on ihan oleellinen osa meidän työtämme.

Kaikki lähtevät paketit ovat saapuneet posteihin.

– Seuraavaksi sitten odotellaan, että asiakkaat tulisivat hakemaan omansa pois, niin saataisiin lisää liikkumatilaa.

Keskiviikkona lähetetty pikapaketti ehtii vielä jouluksi perille.