Kanta-Häme Hämeenlinna

Kamux on vielä startup-vaiheessa ja näytön paikka koittaa Saksassa

Juha Kalliokoski ei aio jättää Kamuxia – yhtiöllä on vielä paljon saavutettavaa. Hän aikoo Saksassa näyttää, että Kamuxin Suomessa tehokas liiketoimintamalli toimii muuallakin.
Juha Kalliokoski perusti Kamuxin hankkiakseen elannon perheelleen. Nyt hän kasvattaa siitä Euroopan suurinta. Kuva: Pekka Rautiainen
Juha Kalliokoski perusti Kamuxin hankkiakseen elannon perheelleen. Nyt hän kasvattaa siitä Euroopan suurinta. Kuva: Pekka Rautiainen

– Isossa kuvassa Kamux on vasta startup-vaiheessa. Saavutettavaa on vielä niin paljon, sanoo Kamuxin perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski.

Hämeenlinnalainen Kamux listautui pörssiin runsaat kaksi vuotta sitten. Kalliokoski oli jo ennen listautumista hankkinut yhtiön enemmistöomistajaksi ja rahoittajaksi pääomasijoitusyhtiön. Hän vakuuttaa kuitenkin, ettei ole jättämässä eikä hän malttaisi jättää yhtiötä.

– Olen 49-vuotias. Kamux on oma baby, jonka kanssa olen elänyt sen vaiheet.

Miljardimarkkinat Saksassa

Kalliokoski avasi pienen automyymälän Hämeenlinnan Kaurialassa vuonna 2003. Kamuxin liikevaihto oli viime vuonna 527,8 miljoonaa euroa.

Monet yrittäjät myyvät yrityksensä ja irtautuvat siitä, kun se on kasvanut vähänkin arvokkaaksi. Tämä malli ei sovi Kalliokoskelle.

– En jätä yritystä ellei joku muu päätä niin. Ihminen tarvitsee virikkeitä pysyäkseen kunnossa.

Kalliokoski luettelee lukuja eri maiden autokaupan markkinoista, kun hän kuvaa, miten paljon Kamuxilla on vielä saavutettavaa.

– Markkinaosuutemme Suomen käytettyjen autojen kaupasta on 8 prosenttia. Saksan markkina on 85 miljardia euroa.

– 8 prosenttia Saksan markkinaosuudesta olisi 6,8 miljardia euroa.

Kalliokoski uskoo, että käytettyjen autojen kauppaa on myös konsolidoitumassa eli yhdistymässä nykyistä suurempiin kokonaisuuksiin. Suomessa viiden suurimman yrityksen markkinaosuus on noin 20 prosenttia, mutta kymmenen vuotta sitten osuus oli paljon tätä pienempi.

– Ruotsissa viiden suurimman osuus on alle 10 prosenttia ja Saksassa alle 2 prosenttia.

Kamux ei tavoittele vähempää kuin kasvua Euroopan suurimmaksi. Kalliokoski muistuttaa, että yritys on jo nyt Saksassa 60:nneksi suurin, vaikka aloitti vastikään toimintansa siellä.

– Kun kasvamme, saamme skaalaetua tietojärjestelmiin, tekoälyyn, analytiikkaan, ostamiseen, hinnoitteluun, kumppanuuksiin ynnä kaikkeen muuhun. Kustannuksemme per myyty auto pienenevät.

Malli toimimaan muuallakin

Vaikka Kamux on kaiken aikaa kasvanut kannattavasti, sen kasvuvauhti ja kannattavuus ovat listautumisen jälkeen olleet ainakin lieviä pettymyksiä sijoittajille. Yhtiön osakkeen arvo on nyt listautumishintaa alhaisempi.

– Toimitusjohtajana en voi ottaa kantaa yhtiön osakekurssiin. Oma kannanottoni ovat vain osakeostoni.

Kalliokoski on kasvattanut omistustaan Kamuxissa tänä vuonna.

Kalliokoski myöntää, että yhtiön erittäin kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamista kohtaan on epäluuloja. Yhtiölle on syntynyt perustamiskuluja, kun se on käynnistänyt autokauppaa Ruotsissa ja Saksassa. Tulot alkavat kertyä viiveellä.

– Ymmärrän, että muualla suhtaudutaan epäluuloisesti jostakin Hauholta tai Hämeenlinnasta tulevaan autokauppiaaseen, joka aikoo kasvaa maanosan suurimmaksi.

– Tehtävämme on osoittaa, että Kamuxin kustannustehokas malli toimii myös muualla. Meillä on näytön paikka Saksassa.

Kalliokoski muistuttaa, että yhtiön liiketoiminta kääntyi jo viime vuonna voitolliseksi Ruotsissa. Saksassa liiketoiminta on toistaiseksi suunnitellusti vielä tappiollista.

– Saksassa alkukustannukset ovat suhteellisen kovat. Meidän oli esimerkiksi saatava sinne heti aluksi ammattitaitoiset johtajat.

Kamux on nyt nopeaan tahtiin avannut uusia automyymälöitä Hampurin seudulla. Saksan seitsemäs myymälä, Kaltenkirchenin autoliike, avataan ensi vuoden alkupuoliskolla.

Kamux ei anna minkäänlaista ohjeistusta yhtiön liiketoiminnan lyhyen aikavälin näkymistä. Keskipitkän aikavälin tavoitteena on liikevaihdon kasvattaminen yli 10 prosenttia vuodessa sekä vähintään 4:n liikevoittoprosentti.

– En halua, että yhtiön toimintaa tarkastellaan yhden neljänneksen tai vuoden jaksoissa. Toivon, että sen mahdollisuudet nähdään pidemmässä jaksossa.

Omat silmät avautuivat

Kasvu ja menestys ovat osin yllättäneet myös Kamuxin perustajan. Juha Kalliokoski ei avannut ensimmäistä liikettään kasvattaakseen yrityksestään Euroopan suurimman.

– Tarkoitus oli saada perheelle toimeentulo.

– Ryhdyin itse uskomaan yrityksen menestykseen Suomessa vuoden 2009 tienoilla. Tuolloin yrityksen liikevaihto oli 38 miljoonaa euroa.

Kalliokoski kertoo, että hän huomasi yhtiön kansainväliset mahdollisuudet koko Euroopan mitassa vuonna 2013.

– En aiemmin tiennyt, miten pienellä liikevaihdolla saa ison markkinaosuuden. Silmäni myös avautuivat, kun näin, miten liiketoiminta sujui. HÄSA