Kanta-Häme

Julkisen liikenteen kova hintakilpailu on laskenut lippujen hintoja

Vuonna 2008 linja-autoliitto aikoi viedä VR:n hinnoittelun Kilpailuviraston tutkittavaksi.

Tuolloin junalipun hinta Lahdesta Helsinkiin maksoi vain 12,80 euroa, kun saman matkan linja-autolippu maksoi 19,10 euroa. Nykyään saman välin voi matkustaa linja-autolla noin neljällä eurolla ja junalla noin seitsemällä eurolla.

Hämeenlinnan rautatieasemalla sunnuntaina junaa odottaneiden Emmi Malisen ja Tiia Haapamäen liput Hämeenlinnasta Mäntsälään maksoivat 5 euroa ja 40 senttiä.

Nykyisen hintatason vallitessa he kertovat matkustavansa mieluummin junalla kuin linja-autolla.

– Bussilla matkustaminen tuntuu kalliimmalta kuin junalla. Lisäksi junassa matkustaminen on mukavampaa kuin linja-autossa, Malinen sanoo.

 

Linja-autoliikenteen kilpailutuksen avaaminen vuonna 2014 toi markkinoille tarjouslippuja. Myös Onnibusin markkinoille tulo pakotti muutkin linja-autoyhtiöt mukaan tarjouslipuilla kilpailuun.

Kilpailusta huolimatta kuluttajahintaindeksin mukaan pitkien linja-automatkojen hintojen vuosikeskiarvot ovat nousseet. Tällä vuosikymmenellä hinnat ovat nousseet melkein 12 prosenttia, eikä Onnibusin markkinoille tulo näy kuluttajahintaindeksissä.

Liikenteen tutkimuskeskuksen johtaja ja Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen uskoo, että tämä selittyy entistä eriytyneemmällä joukkoliikenteellä.

– Linja-autolinjojen määrä on kasvanut erityisesti suurten kaupunkien välillä ja näiden reittien hinnat ovat entistä edullisempia, Liimatainen sanoo.

Syrjäseutujen liikenneyhteydet eivät ole taas parantuneet tai halventuneet, koska käyttäjämäärätkin näillä reiteillä ovat vähentyneet.

Linja-autoliitosta ei haluta kommentoida sitä, miten tarjousliput ovat vaikuttaneet sen jäsenyhtiöiden taloudellisiin tuloksiin.

Kuitenkin Talouselämä on uutisoinut, että vuonna 2016 koko pikavuoroliikenne oli tappiollista, vaikka halvat liput lisäsivät myyntiä.

Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Jyri Niemimuukko kertoo, että verkkokaupan suosio lisää tarjouslippujen määrää.

– Nyt ostaja näkee yhdeltä sivustolta usean eri liikennöitsijän lipun. Silloin hintojenkin pitää olla kilpailukykyisiä toisia vastaan, Niemimuukko sanoo.

 

Linja-autoliikenteen kilpailutus pakotti myös VR:n toimiin, kun kaukojunien matkustajamäärät lähtivät laskuun, kertoo konsernin matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen.

VR päätti tuolloin laskea lippujen hintoja keskimäärin neljänneksellä.

Kuluttajahintaindeksin mukaan junalippujen hinnat ovat nousseet tällä vuosikymmenellä noin neljä prosenttia, vaikka vuoden 2016 hinnanalennus näkyy indeksissä yli yhdeksän prosentin hinnanlaskuna vuoden aikana.

Kuluttajahintaindeksi ei kerro junalippujen hintojen vuosikeskiarvojen kehityksestä yhtä yksiselitteisesti kuin pitkien linja-automatkojen hinnoista, koska lukuun on laskettu yhteen lähi- ja kaukojunien lippuhintojen vuosikeskiarvo. STT–HÄSA

Asiasanat