Kanta-Häme

Jumppapirkko innostui pyöräilystä

Turenkilainen Miia-Maria Salmi julistaa maantiepyöräilyn ilosanomaa.

Salmi kantaa nimeä Specialized Womens’ Ambassador. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että Salmi tekee pyöräilyä naisille tunnetuksi, koska hänet valittiin edustamaan Specialized-jenkkipyörämerkkiä Suomessa.

Koska Salmi asuu Turengissa, hän tekee maantiepyöräilyä tunnetuksi Hämeenlinnan seudulla.

Salmi on vanha ”jumppapirkko” eli vetänyt koko ikänsä erilaisia jumppia. Kun hän muutama vuosi sitten veti Tawast Cycling Clubin sisäpyöräilyä, eräs mies kysyi, onko Salmi pyöräillyt ulkona.

– Kerroin, että enhän mä nyt ulkona pyöräile.

Asia jäi kuitenkin kaivelemaan ja Salmi tarttui haasteeseen. Hän hommasi maantiepyörän.

– Sen jälkeen olen ihmetellyt, miksi ihmeessä pyöräilin vuosikausia sisällä.

Salmi tietää, että kynnys maantiepyöräilyyn on naisille korkea. Kun mies kiinnostuu polkupyörien teknisistä ominaisuuksista, naista kiinnostaa ainoastaan, mikä on hyvä ja mikä ei.

– Naiselle kynnys maantiepyörän hankintaan on korkea. Nainen kaipaa hankinnassa vertaistukea, kun taas miehet tekevät pyörän hankinnasta tähtitiedettä.

Salmelle kävi kuten monelle naiselle pyöräkaupassa.

– Etsin, googletin, haastattelin, kyselin, ahdistuin ja menin vain johonkin liikkeeseen, ja ostin vain jonkin pyörän.

Nyt, kun alla on uusi pyörä, Salmi huomasi, että pyöriähän on todella erilaisia.

Vaikka Salmi puhuu naisten pyöräilyn puolesta, ei hänkään mikään remonttireiska ole.

– Osaan tehdä perushuollon, mutta senkin mielelläni annan miehen hoitaa. Renkaan vaihdan, mutta saatan kyllä soittaa siihen mieheltä apua.

Sitten seuraa paljastus. Salmi säilyttää maantiepyöräänsä makuuhuoneessa.

– Eihän sitä mihinkään talliin voi viedä!

Eikö ole kummallista, että naisille pitää puhua erikseen pyöräilystä?

– Ei. Jo pelkästään miesten ja naisten fysiologiset erot pitävät huolen siitä, että naisten on vaikea pysyä miesten perässä maantiepyörälenkeillä.

– Ei sinne kukaan nainen toista kertaa lähde, jos ei ensimmäisellä kerralla pysy tahdissa mukana. Haluan, että naiset voivat nauttia pyöräilystä, eikä se ole vain suoritus. Sen vuoksi järjestän naisille omia lenkkejä.

Miksi maantiepyöräilijät polkevat aina liikenteen seassa, eikö kevyenliikenteenväylä kelpaa?

– Meillä on leveät tiet ja rauhallista. Kevyenliikenteenväylillä on usein hiekkaa, ja rotvallinreunat aiheuttavat maantiepyörille haasteita. Kun ajaa 30 kilometriä tunnissa tai yli, on turvallisempaa ajaa autojen seassa.

Vaikka tieliikennelaki vaatii polkupyöriin soittokellot, niitä ei usein pyörissä ole.

– On ongelma, ettei kaikilla ole soittokelloja. Pyöräilijät haluavat kaiken ylimääräisen painon pois polkupyörästä. Sen vuoksi maantiepyörissä on harvoin soittokelloja.

Kuten kaikessa kestävyysurheilussa, myös maantiepyöräilyssä työ tehdään päällä. Pitkillä lenkeillä kroppa kyllä sanoo, ettei jaksaisi.

– Mä oon niin kiva, että eihän mua saa sattua. Päättämällä kroppa tulee kyllä mukana, vaikka vähän sattuisi, Salmi tietää. HÄSA

Päivän lehti

30.3.2020