Kanta-Häme Janakkala

Juri Jokinen jäi ilman kyytiä Turengissa: Taksikeskus roikotti kaksi tuntia odottamassa, kunnes riitti

Janakkalaan on ollut mahdotonta saada taksia. Taksi Häme ei ottanut vastaan ennakkotilauksia, koska autoja ei ollut käytettävissä.
Taksilain uudistuksen vaikutukset näkyvät myös Turengissa. Taksi Hämeen toimitusjohtajan mukaan taksialan on ponnisteltava saadakseen asiakkaiden luottamus takaisin. Kuva: Pekka Rautiainen
Taksilain uudistuksen vaikutukset näkyvät myös Turengissa. Taksi Hämeen toimitusjohtajan mukaan taksialan on ponnisteltava saadakseen asiakkaiden luottamus takaisin. Kuva: Pekka Rautiainen

– Jos Tampereella soittaa taksin, on vaatteet oltava jo päällä, sillä taksi on pihassa kolmessa minuutissa. Täällä taksin saa helposti, Turengissa ei, toteaa tamperelainen Juri Jokinen.

Jokinen yritti saada tilataksia 10 henkiselle seurueelle Turengissa elokuun viimeisenä lauantaina. Ensimmäisen kerran hän soitti Taksi Hämeen numeroon noin kello 23.

– Sieltä sanottiin, että olemme jonossa. Soitin uudestaan tunnin päästä ja minulle kerrottiin, ettei tilataksia olekaan saatavilla. Päätimme mennä useammalla taksilla. Niissäkin alkoi kestää.

Lopulta Jokinen ilmoitti taksikeskukseen puoli kahden maissa yöllä, ettei taksille ole enää tarvetta. Miestä harmittaa myös paikallista baaria pitävän kaverin puolesta, joka menetti 10-henkisen asiakasjoukon.

Kysyntäpiikkeihin ei pystytä reagoimaan

Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviön mukaan keskukseen saapuneet Janakkalaa koskevat palautteet liittyvät todennäköisesti siihen, että Taksi Häme oli jonkin aikaan ottamatta vastaan ennakkotilauksia.

– Emme saaneet tilauksiin autoja. Jos tilaus otetaan vastaan, on asiakkaalle jo luvattu, että auto tulee. On todella noloa, jos ei autoja saadakaan, Sirviö kertoo.

Taksin välityskeskuksessa nähdään vain järjestelmään kirjautuneet taksit reaaliajassa.

– Yllättävään kysyntäpiikkiin ei pystytä reagoimaan. Aikaisemmin käytössä olivat elyn vahvistamat ajovuorolistat ja tiesimme kuinka monta autoa oli ajossa missä ja milloinkin, Sirviö vertaa.

Sirviön mukaan asiasta on keskustelu autoilijayhdistyksen kanssa, joka on luvannut autoja tilauksiin. Ennakkotilaukset laitettiin uudestaan voimaan syyskuun alusta.

Taksia ei ole voida enää taata 24/7

Taksin saatavuutta on heikentänyt myös se, että osa kuskeista on siirtynyt ajamaan sote- ja kelakyytejä eivätkä ole enää Taksi Hämeen käytettävissä.

– Päättäjät halusivat markkinaehtoista liikennettä, ja se on saatu. Ei kukaan ole hiljaisen kysynnän aikaan töissä, jos sillä ei tienaa, mutta onko uudistus asiakkaan etu? Sirviö puuskahtaa.

Kun enää ei ole enää liikennöintivelvoitetta eikä asemapaikka- tai päivystysvelvoitetta, ei välitysyhtiökään voi Sirviön mukaan taata takseja joka puolelle 24/7. Tämä aika on taksilain muutoksen jälkeen ohi.

– Miksi alaa ei kuunneltu, kun lakia tehtiin? Kaikki vaikutukset olivat tiedossa.

Hämeenlinnalaisen, entisen taksikuskin, Pertti Ruohosalon mukaan Janakkalassa riitti etenkin viikonloppuisin kyyditettäviä. Nykyisin takseja saa odottaa taajamaan useita tunteja. Hän on tyytyväinen, ettei taksilain uudistus ehtinyt vaikuttaa hänen työuraansa, sillä “se on aivan peestä.”

 

Sirviö kritisoi myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston näkemystä, jonka mukaan taksiala ei saa sopia hiljaisen päivystyksen listoista, ellei siitä ole selkeästi asiakkaalle hyötyä.

– Listalle pitäisi ottaa mukaan kaikki, muuten se olisi markkinoiden jakamista. Toisaalta ei saa pakottaa ketään, kun ei liikennöintivelvoitetta.

Rinteen hallitus on lupaillut muutoksia taksilakiin (HÄSA 1.7.2019). Sirviön uskoo, että ratkaisu löytyy lähinnä vain sopeutumalla uuteen tilanteeseen.

– Liberaalia markkinataloutta potkitaan vain kintuille, jos sitä aletaan taas säädellä. Emme voi ennakoida, milloin taksit ovat töissä ja missä liikennöintiä harjoittavat.

Sirviön mukaan taksialan on ponnisteltava saadakseen asiakkaat luottamus taksipalveluihin takaisin.

– Saatavuuden kanssa meillä on vielä tekemistä. Luottamus on saatava paremmalle tasolle, että taksia taas käytetään. HÄSA.

Juttua on päivitetty 8.9.2019 kello 12.49 korjaamalla kirjoitus- ja pilkkuvirheitä.

Taksilain uudistus

Taksilaki uudistui 1.7.2018.

Tiukasti säännellystä järjestelmästä siirryttiin vapaaseen markkinajärjestelmään.

Ajovelvoite, päivystys ja asemapaikkavelvoite poistettiin.

Taksiyrittäjät saavat hinnoitella matkansa vapaasti, mutta hinnoittelu pitää olla selkeästi asiakkaan näkyvillä ennen matkan alkamista.

Taksiliiton tekemän kyselyn mukaan taksilaki on heikentänyt suomalaisten luottamusta taksijärjestelmään.