Kanta-Häme

Jussi Kulonen pelastaa idän ihmeitä Leppäkoskelle

 

Leppäkoskelaisen Jussi Kulosen pelastamisvietti on saanut aikaan sen, että miehen pihamaalla seisoo 23 itäautoa – Ladoja, Mosseja sekä Polonezeja. Tosin niistä vain muutama on ajokuntoinen eikä kaikkia ole koskaan tarkoituskaan saattaa tien päälle.
 
– Jokaisesta Lada-mallista haluaisin jäävän maailmaan ainakin yhden yksilön. Kuulun Lada-, Mosse- ja FSO-klubeihin. Mosse on hyvin laajasti harrastettu, Lada on saamassa lisää harrastajakuntaa, mutta Polonezin harrastajia on 15-20 koko maassa, naurahtaa Kulonen.
 
Kulonen haluaa auton olevan mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa. Yksi Kulosen kokoelman helmistä on tallissa seisova kuolinpesältä ostettu Lada 1200S.
 
– Vuoden 1982 mallin Ladalla on ajettu vain 30 000 kilometriä. Tulpanjohdotkin ovat alkuperäiset. Pidin sitä kesäautona, mutta nyt en enää raaski, etteivät alkuperäiset osat rikkoontuisi. Juuri tähän malliin tarkoitettuja osia voi olla hyvin vaikea enää mistään saada.
 
Ladat vietiin  takaisin itään
Kulonen aloitti autoharrastuksensa 13-vuotiaana keräilemällä tietoja erityisesti itäautoista. Kun mies sai ajokortin vuonna 1994, olivat Ladat niin kalliita, että ensimmäiseen oli varaa vasta seuraavana vuonna.
 
Takavetoisia perusladoja Kulosella on kuusi. Suomessa 1200–1500 -mallin Ladat olivat kopiota Fiatista. Muut Kulosen Ladoista ovat Samaroita. Samara oli venäläisten itse suunnittelema ja valmistama alusta loppuun.
 
Ne ovat vielä harvinaisempia kuin vanhemmat 1200-1500 sarjan mallit. Samaroita myytiin aikanaan aika vähän ja suurin osa niistä päätyi takaisin Venäjälle, kun maan rajat 1990-luvulla aukenivat. Iso osa koko maan Ladoista vietiin päätyi tuolloin Venäjälle.
 
– Muistan itsekin käyneeni Tuusulassa autopihalla, jossa oli varmaan tuhat Venäjälle myytyä käytettyä Ladaa odottamassa kuljetusta. Tuolloin hyvä käytetty peruslada saattoi maksaa 7000–8000 markkaa.
 
Vähän arvostetut  mallit tulisi säästää
Kulonen on saanut nukuttua yönsä rauhassa, kun yksi Ladan harvinaisimmista malleista, Lada 1300, löytyi pitkän etsinnän jälkeen. Mallia myytiin Suomessa vain vuosina 1975-1979.
 
– Äänekoskella on säilynyt yksi auto jopa ajokuntoisena, mikä tieto ilahdutti kovasti. Jos jostain löytyisi vielä museokuntoinen 1500 SL, olisin kovasti kiitollinen. Itselläni oli yksi, joka oli varsin huonossa kunnossa.
 
Kulonen haluaa pelastaa niitä merkkejä, joista kukaan ei välitä. Ladaa on vähitellen opittu ymmärtämään, jopa arvostamaan. Mosselle on syntynyt oma kannattajakuntansa, mutta Polonezin ystävät ovat hyvin vähissä
 
– Rehellisesti sanottuna Polonez on ehdottoman huonolaatuinen, enkä ole kuullut kenenkään autoa kehuneen. Ostin pari vuotta sitten yhden ladossa seisseen vuoden 1987 Polonezin, koska sitä ei ollut kukaan saanut käyntiin vuoden 1991 jälkeen. Autolla oli ajettu vain neljä vuotta, mutta silti öljypumpun akseli oli vääntynyt. Vastaavaa vikaa en ole koskaan kuullut mistään muusta autosta. Kun sain vian korjatuksi, ilmeni ettei kytkinkään pelaa. Auto hajoaa sitä mukaa kun edellisen vian saa korjatuksi.
 
Kulosella on myös armeijalta ostettuja UAZ- ja ZIL -maastoautoja, jolla hän hinailee tontillaan kokoelmaansa kesäisin uuteen uskoon. Kerran Kulonen oli Volgankin omistaja.
 
– Harvinaisin autoni on ollut latvialaisvalmisteinen RAF -pikkubussi, jonka osti Riikan Moottorimuseo. Vaikka auto oli hyvin huonokuntoinen, olivat museon edustajat ihastuksissaan, sillä koko Baltiassa niitä oli enää kolme kappaletta.
 
Kaikki Suomen ABC:t käyty
Kulosella on ainakin omien sanojensa mukaan Suomen suurin ABC-kokoelma. Luultavasti Kulonen on ainoa, joka on vieraillut kaikilla maan ABC-asemilla.
 
– Tänä vuonna niitä avattiin kaksi, toinen Mikkeliin toinen Lahteen. Lahden reissua varten otin töistä päivän vapaata.
 
Kulonen pyrkii saamaan jokaiselta ABC:ltä jonkin konkreettisen todisteen.
 
– Aika usein se jää tiliotteelle, koska siinä näkyy paikkakunta. Joillakin ABC-asemilla on omia kyniä ja sytyttimiä, joita ostan tai pyydän henkilökunnalta. Pohjoisin ABC on Kemijärvellä, joten aivan pohjoisimpaan Lappiin ei ole tarvinnut ABC-asemien perässä ajaa.